از نیاز بازار به سمت پژوهش می رویم

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی کشور با بیش از 50 عضو هیأت علمی و محقق در قالب چهارگروه پژوهشی و پوشش همه زمینه‌های تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی و داروهای طبیعی و سه مرکز خدمات تخصصی در زمینه‌های آنالیز، فرمولاسیون، تولید نهال، بذر و فرآورده‌های دارویی گیاهی و گیاهان دارویی از سال 1377  فعالیت خود را آغاز کرده و موفق شده با محصولات متنوع خود به نیاز بازارهای داخلی وخارجی پاسخ مناسبی بدهد.

بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله، جمهوری اسلامی ایران تا افق 1404 در بخش گیاهان دارویی و طب سنتی می بایست 20 درصد ارزش بازار داروی کشور را توسط محصولات تائید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی کسب کند و در عین حال نسبت به افزایش صادرات گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی گیاهی و فرآوده‌های گیاهی برای حضور در بین 10 کشور اول دنیا اقدام کند که در این راستا پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی فعالیتهای بسیاری داشته و قدم های خوبی برداشته است.

دکتر رضا حاجی آقایی ،معاون پژوهشی –آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص فعالیت های این پژوهشکده در گفتگو با سیناپرس عنوان کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی از معدود مراکز علمی در حوزه گیاهان دارویی است که از بخش های متنوع پژوهشی ،آموزشی ،تولید و تجاری سازی محصولات تخصصی گیاهان دارویی برخوردار است. همچنین این پژوهشکده با توجه به دارا بودن متخصصین در حوزه پزشکی و زراعت گیاهان دارویی دارای برتری محسوسی نسبت به سایر مراکز است.

وی در ادامه افزود: این پژوهشکده در بخش پژوهشی دارای طرح های شاخص در حوزه تولید فرآورده های جدید برای درمان بیماریهای متابولیک ،سوءهاضمه و مشکلات بیماران دیابتی است .همچنین طرح های شاخصی در جهت تولید عصاره‌ها و مواد اولیه دارویی مورد کاربرد در تولید فرآورده های گیاهی که دانش فنی تولیدی آنها در کشور وجود ندارد به دست محققان این پژوهشکده بارور شده است.

دکتر حاجی آقایی خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری سازی و تولید داروهای گیاهی، دو داروی لیورسیل که مجوز سازمان غذا و دارو را اخذ کرده و وارد بازار دارویی کشور شده است  و ملیتروپیک  که در بیماری آلزایمر کاربرد دارد و برای تقویت حافظه استفاده می شود را تولید می‌کنیم و از سوی دیگر نیز به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان نشاء و بذر گیاهان دارویی از جمله نشاء به‌لیمو، نعناء، آویشن و … درایران هستیم.

معاون پژوهشی –آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان طرح های این پژوهشکده جهاددانشگاهی توانسته وارد بازار شود و چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده تصریح کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با توجه به ارتباط با صنعت گیاهان دارویی و همچنین بازار مصرف کننده محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی، نیازهای کشور را در این حوزه بررسی کرده و در طرح ها و پروژه های پژوهشی به حل این مشکلات می‌پردازد؛ یعنی از نیازهای بازار به سمت طرح و پژوهش می رویم. به عنوان مثال این پژوهشکده با توجه به وجود مشکلاتی درحوزه تولید عصاره های استاندارد و قابل استفاده در صنایع دارویی اقدام به انجام پروژه هایی در مورد تولید عصاره استاندارد شده سیلمارین کرده است. زیرا با وجود محصولات نهایی موجود در بازار ایران از گیاه سیلمارین و همچنین استقبال بازار از این محصولات به دلیل اثرگذاری بالا،ماده اولیه تولید آن به صورت وارداتی تامین می‌گردد .

وی عنوان کرد: دراین راستا و در جهت رفع مشکل واردات این پژوهشکده طی انجام طرح ها وپروژه های متنوع،اقدام به ایجاد دانش فنی به منظور تولید عصاره استاندارد کرده است.

معاون پژوهشی-آموزشی جهاددانشگاهی درباره فعالیت های حوزه آموزشی این پژوهشکده تصریح کرد: با انجام دوره‌های تخصصی در حوزه گیاهان دارویی در حوزه عموم مردم و ایجاد رشته‌های تخصصی مربوطه، گام‌های موثری در جهت ارتقای دانش و فرهنگ معرفی گیاهان دارویی برداشته شده است.

وی ادامه داد: بعضی از این دوره‌های تخصصی شامل آشنایی با کاربرد گیاهان دارویی، طب سنتی و مراقبت‌های پوست و مو با استفاده از گیاهان دارویی است.

دکتر حاجی آقایی به افتخارات کسب شده توسط متخصصین این پژوهشکده در حوزه پژوهشی اشاره کرد و گفت:ازجمله این افتخارات می‌توان به کسب مقام اول مجله گیاهان دارویی در جشنواره دارویی رازی اشاره کرد ."فصلنامه گیاهان دارویی" در واقع اولین فصلنامه در حوزه گیاهان دارویی است که در پایگاه اسکوپوس نمایه و براساس برنامه های تعریف شده اقدامات لازم جهت نمایه کردن این فصلنامه در پایگاه های دیگر بین المللی انجام خواهد گردید.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا