آتش سوزی جنگلهای کالیفرنیا، یکی از بدترین نمونه های دهه اخیر

این آتش سوزی گسترده که باعث اعلام حالت اضطرار و تخلیه مردم منطقه و همچنین بسته شدن بسیاری از بزرگراهها شده، روز چهارشنبه در پی بی احتیاطی گروهی در یک کمپ در جنگل آغاز شد و به سرعت به دلیل وزش باد گسترش یافت.
ماههای سپتامبر و اکتبر از قدیم با بالاترین میزان آتش سوزیهای خطرناک و مخرب در جنگلهای این ایالت همراه بوده است.
روز جمعه در پی گسترش این آتش سوزی، فرماندار ایالت کالیفرنیا اعلام حالت اضطرار کرد و از مردم منطقه بوت که آتش حدود 20 خانه را از بین برده و حدود 500 خانه دیگر نیز در معرض تهدید بودند، درخواست تخلیه نمود. حدود 40 درصد این آتش تا جمعه شب مهار شد.
امسال تاکنون آتش سوزی ها بیش از 202 هزار هکتار را سوزانده که حدود 12 هزار هکتار پیش از همین زمان در سال گذشته و همچنین بسیار بیشتر از میانگین سالهای اخیر در این دوره است.
مقامات، پوشش گیاهی زیاد را که در پی زمستان پربارش ظاهر شده، در افزایش آتش سوزی مقصر دانسته اند.
دود ناشی از آتش سوزی گسترده در کالیفرنیا که بخش بزرگی از غرب آمریکا را در مه فروبرده، باعث نگرانی های سلامتی شده، به طوری که تیم های ورزشی مجبور به تغییر در برنامه خود شده اند و زندگی روزمره نیز مختل شده است.
کیفیت هوا در بیشتر مناطق ناسالم اعلام شده زیرا شعله های آتش هیچ نشانه ای از کاهش نداشته اند.مقامات روز جمعه اعلام کردند که یکی از بدترین فصل های آتش سوزی از نظر سوختگی زمین احتمالا همچنان در ایالت های غربی آمریکا ادامه خواهد داشت و دود آن تا پاییز همچنان هوا را آلوده می کند.
یکی از شهرورندان در اورگان می گوید:  شب گذشته پنجره ها را باز گذاشته و خوابیدم و امروز با دل درد و سردرد بیدار شدم. حتی قبل از اینکه بوی آن را حس کنم می دانستم آتش سوزی بازگشته است. صدای من کمی گرفته است و اکنون حال اکثر ما همین گونه است.
وی ادامه داد: اکثر کسب و کارها در این منطقه کساد شده زیرا بسیاری از مردم شهر را تخلیه کرده اند.
ساکنان منطقه پارک بریس کانیون در بوربانک مجبور به تخلیه منازل خود شده اند زیرا آتش بسیار به آن ها نزدیک شده بود.
به دلیل نزدیک شدن به ایام تعطیلات به مناسبت عید روز کارگر، مراسم های بسیاری از جمله فستیوال شکسپیر و مسابقه دوچرخه سواری در شرف برگزاری بود که آن ها نیز فعالیت های خود را متوقف کرده اند.
آتش سوزی های بزرگ همچنین در شمال نوادا، اورگان، واشنگتن و آیداهو شکل گرفته اند که همگی منجر به پوشش دود غلیظ در منقطه شمال غرب آمریکا شده است.
در سیاتل از کودکان و سالمندان دارای مشکلات تنفسی خواسته شده تا در خانه باقی بمانند زیرا ذرات ناشی از آتش سوزی و همچنین دما و مه حاصل از آن برای این افراد خطرناک است.
به گفته مرکز ملی آتش نشانی آمریکا، بیش از 25 هزار آتش نشان در حال مهار 56 آتش سوزی مهار نشده در جنگلها، 21 مورد در مونتانا و 17 مورد در اورگان هستند.
جسیکا گاردتو، سخنگوی آتش نشانی روز جمعه اظهار کرده بود که 2017 علاوه بر اینکه یکی از مخرب ترین آتش سوزیها را شاهد بوده، بلکه این آتش سوزی یکی از طولانی ترین نمونه ها بوده و حتی برخی آتش نشانان برای شش ماه از بهار در اوکلاهاما، آریزونا و نیومکزیکو در حال مهار آتش بوده اند.
فصل آتش سوزی امسال حدود 27 هزار و 500 کیلومتر مربع را سوزانده که یکی از سه آتش سوزی عظیم در دهه اخیر به شمار می رود.
 
مترجم: سمانه سالاری
منابع: آسوشیتدپرس و لوس آنجلس تایمز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا