تغییرات آب و هوائی مانع پژوهش در قطب شمال

در یک رویداد پیش بینی نشده ناشی از تغییرات آب و هوایی، ماموریت هیات تحقیقاتی پژوهش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوایی قطب شمال لغو شد.

اخیرا گروه تحقیقاتی کانادایی تغییرات آب و هوایی قطب شمال؛ آموندسن که سفرهای تحقیقاتی خود را با کشتی یخ شکن انجام می دهند، خبر از لغو سفر هیات تحقیقاتی سال 2017 خود، داده است. کشتی یخ شکن این هیات تحقیقاتی حرکت خود را برای خروج از تنگه بیل اسلی و سواحل شمال شرقی جزیره نیوفاندلند آغاز کرد اما با بررسی شرایط آب و هوایی و پیش بینی شرایط خطرناک یخ های قطب، تصمیم به لغو این سفر گرفته شد.

درجه حرات گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث ذوب شدن، نازک شدن و کوچک شدن پوشش یخ های قطب شمال شده و یخ های آن را سیار و متحرک کرده است.

دیوید باربر، دانشمند ارشد این هیات تحقیقاتی، در این رابطه اعلام کرد: «درجه حرات گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث ذوب شدن، نازک شدن و کوچک شدن پوشش یخ های قطب شمال شده و یخ های آن را سیار و متحرک کرده است.»

بر اساس اظهارات این هیات تحقیقاتی، این یخ های متحرک پر خطر نه تنها باعث لغو و به تاخیر افتادن انجام ابن تحقیقات و مراحل مختلف آن شده است بلکه می تواند باعث ایجاد نگرانی های امنیتی جدی در سراسر دنیا شود.

باربر در مصاحبه خبری خود در این رابطه اظهار نگرانی کرده و گفت: «ما در حال انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در مقیاس بزرگ در قطب شمال هستیم. پیش از این که ما بتوانیم  تصمیم خود را عملی کرده و کار خود را آغاز کنیم، تغییرات آب و هوایی ما را مجبور به لغو سفر تحقیقاتی خود کرده است.»

لازم به ذکر است که برای این پروژه تحقیقاتی چهار ساله، 17 میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته شده و هدف از انجام آن نظارت و درک چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر اکوسیستم های دریایی و ساحلی قطب شمال اعلام شده است.

در این هیات تحقیقاتی، 40 دانشمند از پنج دانشگاه سراسر کانادا به سرپرستی دانشگاه مانیتوبا، سی‌سی‌جی‌اس آموندسن، حضور داشته و به برنامه ریزی فعالیت های تحقیاتی این هیات در سال 2017 پرداختند که البته فعالیت های آنها همچنان ادامه دارد.

شرایط اقلیمی قطب شمال نشان دهنده تغییرات آب و هوایی سیاره زمین بوده و یک مشکل جدی در آینده به حساب می آید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا