استفاده از نانو روبات های برای آزادسازی هوشمند دارو

به تازگی گروهی از محققان موفق به ایجاد اختراع جدیدی شده اند که از امواج مغز افراد برای کنترل از راه دور نانو روبات های مبتنی بر دی ان ای استفاده می کند. این روبات ها که در درون بدن یک سوسک کار گذاشته شده اند قادر هستند تا با دریافت دستور از طریق مغز انسان پوسته خود را شکافته و مولکولی دارویی را آزاد کنند که می تواند فیزیولوژی سلول های سوسک یاد شده را بهینه سازی کند.

زمانی که بیماران دارویی مصرف می کنند، مواد تشکیل دهنده آن به سرعت در بدن آنها به گردش در می آید. به این ترتیب بخشی از آن با ورود به خون و یا جذب شدن توسط کبد موجب ایجاد اثرات جانبی زیادی در بدن می شود. دانشمندان امروزه به دنبال این هستند تا این مشکلات را با ارائه راهکاری نظیر تولید پوشش هایی برای به تاخیر انداخت آزاد سازی داروها در بدن بر طرف کنند. این اختراع جدید نیز در همین راستا ایجاد شده و هدف اصلی ساخت آن حل مشکلات مربوط به انتقال دارو در بدن است.

البته لازم به ذکر است که این اختراع هنوز در مرحله مفهومی قرار دارد؛ اما با این حال این فناوری در صورت موفقیت دوران جدیدی را در زمینه تعاملات دوگانه مغز و نانوماشین ها عرضه می کند که وضعیت روانی یک شخص را به محموله های زیست فعال مرتبط می سازد.

روش های آینده درمانی که بر اساس این فناوری ساخته خواهند شد برای درمان بیماری هایی مانند شیزوفرنی، افسردگی و دیگر اختلالات روانی به کار گرفته خواهند شد. در این موارد، داروهای کنترل کننده این اختلالات در بدن بیمار تنها زمانی فعال می شوند که امواج مغزی او نشانه هایی از غیر طبیعی بودن را از خود بروز می دهند.

منبع: singularityhub