ایران و آذربایجان در حوزه فضایی و ماهواره‌ای همکاری می‌کنند

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، در رأس هیاتی به منظور هماهنگی و آماده سازی سفر رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان، به باکو سفر کرد.

وی در ابتدای این سفر با رامین قلی زاده وزیر ارتباطات و فناوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین با مروری بر روابط دو وزارتخانه بر همکاریهای متقابل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نقش هر دو کشور همسایه در تبادل تجربیات و دستاوردهای فنی و علمی و صنعتی تأکید کردند.

محمود واعظی در این دیدار با اشاره به دسترسی هر دو کشور به عنوان مسیر خروجی و ترانزیت برای انتقال دیتا و صوت و همچنین هماهنگی مشترک در تنظیم طیف فرکانسی در شهرهای مرزی دو کشور، اقدامات صورت گرفته را موجب رضایتمندی و کاهش هزینه کاربران تلفن های همراه و فرکانس های صوتی و تصویری دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از  موضوعات قابل بهره برداری و مشارکت دیگر بین دو کشور را استفاده از ظرفیت های فضایی و ماهواره ای خواند و افزود: ما آمادگی داریم تا در این زمینه به صورت نزدیک همکاری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در همکاریهای دو کشور بیان کرد: یکی از موضوعاتی که پتانسیل آن برای همکاری در دو کشور وجود دارد موضوع تولید تجهیزات ارتباطی و بحث نرم افزار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر افزایش این همکاریها گفت: تحقیق و توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط متخصصان و کارشناسان حرفه ای از اولویتهای این همکاری ها خواهد بود.

براین اساس مقرر شد دو طرف سند مشترکی را برای همکاری های مدنظر امضا کنند. در همین حال همکاری در سازمانها و جوامع بین المللی تخصصی از جمله ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) و همچنین اتحادیه جهانی پست نیز، مورد توجه وزرای دو کشور قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا