گزارش تصویری و تحلیل فنی قلعه حصار سرخ یک

یکی از قلعه های تاریخی موجود در منطقه ورامین، قلعه حصار سرخ یک است . در حال حاضر این قلعه به صورت تلی از خاک و اندکی  سازه های نیمه ویران دیده می شود و هیچ اثری از اقدامات حفاظتی یا مطالعات باستان شناسی در آن دیده نشده و تمامی بخش های قلعه بر اثر فعالیت های کشاورزی، حفاری های غیر مجاز و تاثیرات مخرب آب و هوائی در حال نابودی است.

از بررسی های سطحی روی تپه می توان استنباط کرد که بسیاری از سازه های داخلی آن که بیشتر از جنس خشت هستند هنوز در  در زیر خاک وجود داشته  و در صورت حفاری اطلاعات ارزشمندی از این محل به دست خواهد آمد.

روی سطح  تپه آثار فراوانی از سفال های لعابدار فیروزه ای با نقوش سیاه و سفال های ساده به رنگ نخودی و قرمز با نقوش کنده دیده  می شود که خود نشان دهنده غنای تاریخی این محوطه و ارزش بالای مطالعاتی آن است. در حال حاضر دورتا دور قلعه را زمین های کشاورزی  فرا گرفته و کشاورزان منطقه علاوه بر استفاده از خاک این محوطه با هدف تقویت زمین های کشاورزی خود، هر ساله به حریم این اثر باستانی تجاوز کرده و بخشی از آن را به زیر کشت می برند.

از بررسی های سطحی روی تپه می توان استنباط کرد که بسیاری از سازه های داخلی آن که بیشتر از جنس خشت هستند هنوز در  در زیر خاک وجود داشته  و در صورت حفاری اطلاعات ارزشمندی از این محل به دست خواهد آمد.

گفتنی است در این منطقه دو قلعه دیگر با نام مشابه حصار سرخ وجود دارد که با شماره گذاری از هم متمایز شده و به قلعه های حصار سرخ یک ، دو و سه شهرت دارند. البته وسعت این قلعه نسبت به حصار سرخ 2 و 3 بیشتر است و در بخش هایی از آن بقایای سازه های معماری به صورت پراکنده و نیمه ویران ، باقی مانده است .  متاسفانه در این تپه نیز حفاری های غیر مجاز  قلعه حصار سرخ علی رغم این که صدمات بسیاری را دریافت کرده ولی دیوارهای بیرونی قلعه همچنان استوار باقی مانده است . از آن جایی که زمین های پیرامون قلعه تماماً کشاورزی است ، بر اثر آبیاری ، پی بنا آسیب کلی دیده و بخشی از آن فرو ریخته  است.        

 در بر رسی های انجام گرفته روی قلعه و دامنه آن و زمین های کشاورزی پیرامون آن ، سفالینه های دوره مختلف اسلامی به ویژه سفال با نقش قالب زده و سفال با لعاب یکرنگ و نقش زیر لعاب به رنگ آبی به دست آمده که حاکی از دوره آبادانی قلعه در محدوده قرون شش الی نه هجری را دارد .

 به احتمال قوی راه ارتباطی قلعه در جبهه شمالی آن باشد زیرا برپایی بخشی از دیوار که باقی مانده بیانگر این مطلب است.

گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا