زباله ای چسبنده به نام آدامس

بر اساس بررسی های انجام شده، استفاده از آدامس در حال حاضر به یکی از سرگرمی های پر طرفدار در سراسر دنیا تبدیل شده و مصرف این ماده جویدنی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، از مصرف سیگار بیشتر شده است.

ساختار آدامس به گونه ای است که مدت زمانی بسیار طولانی برای تجزیه آن مورد نیاز است. زمانی که آن قدر طولانی است که برخی از پژوهشگران، آدامس را جز مواد غیر قابل تجزیه تقسیم بندی می کنند.

 اقبال روز افزون عمومی به این ماده شبه پلاستیکی که اصلی ترین عنصر به کار رفته در آن پلیمر و رزین های پلیمری است، سبب تولید حجم زیادی زباله می شود که محاسبات انجام شده توسط پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که میزان زباله های تولید شده ناشی از مصرف آدامس در سراسر دنیا، بیش از زباله های تولید شده توسط صنعت لاستیک و تایر سازی است.

آمارهای جهانی حاکی از این موضوع است که در طول سال و در سراسر جهان به طور میانگین 560 هزار تن آدامس مصرف شده و به دور انداخته می شود. برای درک صحیح این آمار، کافی است تا اعلام کنیم میزان ضایعات لاستیک های خودرو و تایر های فرسوده که در طول سال در آمریکا تولید شده و به روش های مختلفی مانند سوزاندن از بین می رود، رقمی برابر به سه میلیون تن است. در این مقایسه باید در نظر داشت که اندازه آدامس و لاستیک خودرو قابل قیاس نبوده و از سوی دیگر آدامس نوعی از تنقلات محسوب می شود که ارزش غذائی نداشته ولی لاستیک خودرو بخشی از یک صنعت بزرگ جهانی است که نقشی کلیدی در حمل و نقل و ترابری ایفا می کند. موضوع بسیار مهم دیگری که باید در این رابطه در نظر داشت  قابلیت بازیافت لاسیک خودرو است، زیرا بر اساس آمار های رسمی در ایالات متحده آمریکا، سالانه حدود ده درصد از ضایعات لاستیک های خودرو که در حدود 300 هزار تن وزن دارند، بازیافت شده و مجددا به عرصه مصرف باز می گردد در حالی که این اتفاق برای آدامس هیچ گاه نخواهد افتاد. در حقیقت تمامی آدامس های مصرف شده در جهان، پس از مدت زمانی بین چند دقیقه یا چند ساعت جویده شده، به گوشه خیابان ها پرتاب شده یا در شرایط ایده آل، در سطل های زباله قرار گرفته و در زیر زمین دفن می شوند. گفتنی است همین زباله های کوچک و چسبناک، دو درصد هزینه و انرژی مصرف شده جهت نظافت شهر ها را به خود اختصاص می دهد.

شاید برای برخی از خوانندگان این سوال پیش آمده است که چرا در این نوشتار اقدام به مقایسه میزان مصرف و ضایعات آدامس و لاستیک خودرو کرده ایم؟ پاسخ بسیار ساده است: شرکت مشهور لاستیک سازی گود یر Goodyear اصلی ترین شرکت تولید کننده مواد پایه مصرفی در ساخت آدامس محسوب می شود!

در پایان نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که ساختار آدامس به گونه ای است که مدت زمانی بسیار طولانی برای تجزیه آن مورد نیاز است. زمانی که آن قدر طولانی است که برخی از پژوهشگران، آدامس را جز مواد غیر قابل تجزیه تقسیم بندی می کنند.

منبع: cracked.com

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عاااالیه به نظرم مطلب مهمی که همه باید بهش توجه کنیم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا