تولید سوخت از ضایعات چربی حیوانی

دانشمندان و پژوهشگران  دانشگاه توماس باتا Tomas Bata University در جمهوری چک ، موفق به ساخت نوعی سوخت زیستی شده اند که به ادعای سازندگان آن ، این ماده سوختی جدید از سوخت های فسیلی رایج در بازار بسیار ارزان تر بوده و دارای آلایندگی های کمتری است . این ماده سوختی از ضایعات صنعت چرم سازی و در حین پروسه دباغی پوست به دست می آید .

در سال های گذشته پژوهشگران در پی یافتن  راه حلی جهت ساخت و تولید سوخت های زیستی از روغن های گیاهی و سایر منابع روغنی بودند . در همین راستا پژوهشگران اهل جمهوری چک موفق به یافتن راه حلی منطقی برای تبدیل چربی ها و ضایعات موجود در صنعت دباغی شدند که از پس مانده های پوست گوسفند به دست می آید .

این دانشمندان در مطالعات خود دریافتند که مواد خاکستری لجن مانندی که به عنوان ضایعات در پروسه تبدیل پوست حیوانات به چرم ، باقی می ماند دارای تمامی عناصر لازم جهت ساخت سوخت های دیزلی زیستی بوده و برای این منظور بسیار مفید و مناسب است .

در همین زمینه پرفسور کارل کولومازنیک Karel Kolomaznik از دانشگاه توماس باتا اعلام کرد : ” روش کلی تهیه این نوع از سوخت های زیستی ، جدا کردن گلیسیرین از چربی است . در ادامه این گلیسیرین با متیل الکل جایگزین شده و در پروسه ای ویژه گلیسیرین و پروتین قابل استفاده در تولید سوخت از این مواد زائد  استخراج خواهد شد . “

پیش از این در روش های ساخت و تولید سوخت های زیستی ، ضایعات دارای حجم بالای پروتئین و فاقد اسیدهای چرب در پروسه ای بسیار زمان بر و پر هزینه از یکدیگر جدا شده و تبدیل به سوخت زیستی می شدند .

پژوهشگران اهل جمهوری چک در تحقیقات جدید خود موفق شدند با حرارت دادن و ذوب تمامی بقایا و پس ماندهای صنعت دباغی ، عصاره اسیدهای مورد استفاده در بافت های ارگانیک و قلیائی را استخراج کنند .

اعضای این تیم همچنین ادعا کرده اند در فرایند تولید و استحصال این نوع سوخت زیستی ، مواد سمی و آلاینده های آن استخراج شده و استفاده از این سوخت در کاهش آلایندگی های جوی ، تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت .

پرفسور کارل کولومازنیک همچنین در این رابطه اظهار داشت : ” ما از طریق استحصال و تولید این سوخت زیستی از ضایعات و دور ریز های صنعت دباغی ،  موفق به حل بسیاری از مشکلات زیست محیطی جدی شده ایم . باید به این موضوع اشاره کنم که سوزاندن ضایعات دباغی برای طبیعت بسیار مضر است زیرا این مواد دارای حجم بالائی از مواد سمی و اکسید نیتروژن است ، در صورت سوزاندن می توانند میزان بسیار زیادی آلاینده های جوی و سموم را به هوا وارد کند . “

این تکنولوژی جدید می تواند صنعت دباغی و چرم سازی را نیز دچار تحولی بزرگ کند زیرا در حال حاضر صاحبان این صنایع مبالغی نسبتا گزاف را جهت معدوم کردن ضایعات خود پرداخت می کنند که در صورت موفقیت این پروژه ، مواد فوق دارای ارزش بالائی شده و به عنوان ماده اولیه تولید سوخت مورد استفاده قرار خواهند گرفت .