افزایش ارزش واقعی کسب و کار با ایجاد مراکز برون مرزی

طی دو دهه گذشته، تعداد زیادی از شرکت‌ها اقدام به تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های تابعه‌ای در مراکز مالی برون مرزی (OFCs) کرده‌اند. هدف اصلی این کار، بهره‌مندی از مزایای مالی متعددی است که فعالیت در OFCs بهمراه دارد.

مراکز مالی برون مرزی (OFCs) بدلیل نرخ مالیات کم، مقررات انعطافپذیر و سیاستهای پنهان کاری دقیق، برای تأسیس شرکتهای تابعه، گزینه بسیار جذابی محسوب میشوند.

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اپل و جنرال الکتریک اقدام به تأسیس شرکت‌های تابعه برون مرزی، برای بهره‌مندی از منافع مالی متعدد آن کرده‌اند؛ بطورمثال فعالیت شرکت‌های تابعه برون مرزی به گوگل کمک کرد تا نرخ مالیات (فعالیت) در خارج از کشور را به 2.4 درصد کاهش دهد که کمترین میزان نرخ مالیات در مقایسه با پنج شرکت فناوری آمریکا است.

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اپل و جنرال الکتریک اقدام به تأسیس شرکت‌های تابعه برون مرزی، برای بهره‌مندی از منافع مالی متعدد آن کرده‌اند

محققان دانشگاه‌های اتاوا و کونکوردیا برای بررسی تأثیر ایجاد شرکت‌های تابعه برون مرزی بر ارزش سهام و منافع سهامداران، صدها شرکت دارای دفتر مرکزی ثبت شده در 19 مرکز مالی برون مرزی (OFCs) و 30 شرکت دارای شرکت‌های تابعه برون مرزی را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان داد، ارزش سهام شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آنها برون مرزی ثبت شده است، بطورقابل توجهی کمتر از شرکت‌های است که تنها دارای شرکت‌های تابعه برون مرزی هستند (و دفتر مرکزی آنها در داخل کشور قرار دارد).

این درحالیست که ارزش سهام شرکتهای دارای شرکتهای تابعه در مراکز مالی برون مرزی (OFCs) حدود 11 درصد بیشتر از سایر رقبا است.

اگرچه شرکت‌ها با داشتن دفتر مرکزی برون مرزی، نرخ مالیات بر شرکت‌های بسیار کمتری – حدود 11.5 درصد – پرداخت می‌کنند، اما این صرفه‌جویی مالیاتی با هزینه‌های مرتبط با تضاد منافع بین سهامداران و مدیران (بدلیل دوری مسافت و برون مرزی بودن دفتر مرکزی) خنثی می‌شود.

نتایج این پژوهش در Journal of Corporate Finance منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا