کودکان فقیر ، چاق تر هستند

مطالعات جدید نشان می دهد که کودکان فقیر سه برابر بیشتر از کودکان ثروتمند چاق هستند. این مساله مشخص می سازد که فقر و چاقی دست به دست هم داده تا این گونه افراد در مسیر نامناسبی از سلامت جسمی پیش روند .

به اعتقاد کارشناسان ، مداخله محیط خانواده در سال های اولیه کودکی تاثیرات عمیق تری در رشد سالم کودکان دارد .

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی  پژوهشگران ، کودکانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند به مراتب بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی همانند دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی – عروقی و سرطان در مراحل پایانی زندگی خود قرار می گیرند .

در این پروژه تحقیقاتی ، کارشناسان دانشگاه کالج لندن (University College London) داده های یک پژوهش گسترده انجام شده برای بیست هزار خانواده بریتانیایی را مورد بررسی قرار دادند .  آن ها در این مطالعات  اقدام به اندازه گیری وضعیت بدنی کودکان بین 5 تا یازده سال کردند . نتایج  به دست آمده نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین فقر و چاقی در دوران کودکی وجود دارد . قابل توجه است ،  در این مطالعات پژوهشگران دریافتند تعداد کودکان فقیر پنج ساله که به چاقی مبتلا هستند ، دو برابر بیشتر از همسالان خود که وضعیت اقتصاد خانواده بهتری داشتند ، است .

ایوان کلی  (Yvonne Kelly) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با تاثیر وضعیت اقتصادی خانواده در سال های اولیه رشد کودکان می گوید : « مداخله محیط خانواده در سال های اولیه کودکی تاثیرات عمیق تری در رشد سالم کودکان دارد . »

مطالعات انجام شده همچنین  نشان می دهد که انجام ورزش بیش از سه بار در هفته برای سلامت فرد بسیار پر اهمیت است و مصرف منظم میوه نیز در کنار ورزش می تواند در کاهش وزن موثر باشد. به کار گرفتن این مسائل ، شیوه زندگی سالم را در خانواده نشان می دهد .  

کلی در ادامه توضیحات خود در رابطه با اثر شرایط اجتماعی و اقتصادی در چاقی کودکان اظهار داشت : « علل ساختاری نابرابری های اجتماعی و اقتصادی باید از طریق عوامل شیوه زندگی که متمایل با در آمد کم بوده ، به مقابله با بیماری چاقی موروثی بپردازد. مداخله زودهنگام پدر و مادر قطعا پتانسیل بسیار بالایی دارد و مطالعات و بررسی های ما نشان می دهد که این مداخلات باید پیش از تولد و از دوران بارداری آغاز شود . »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اروپایی بهداشت عمومی (European Journal of Public Health) به چاپ رسیده و در دسترس است. برای مشاهده متن کامل پژوهش فوق ، اینجا را کلیک کنید.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا