بررسی روان شناسی عاطفه در حیوانات

سینا پرس : عشق و محبت تنها در میان انسان ها و یا حیوانات همنوع وجود ندارد . شواهدی از روابط عاطفی  میان گونه های مختلف جانوران به یکدیگر وجود داشته که نشان می دهد ، این حیوانات از نظر روان شناسی قابلیت های ناشناخته ای دارند  به ویژه که در برخی مواقع این رفتارها از سوی برخی جانوران مشاهده می شود که از نظر طبیعی دشمن یکدیگر بوده و شکار و شکارچی محسوب می شوند .

در سال 2007 یک ببر سوماترایی دو توله به دنیا آورد  و پس از مدت کوتاهی آنها را رها کرده و دیگر نپذیرفت . لازم به ذکر است که ببرهای سوماترایی در معرض خطر انقراض قرار دارند . کارکنان بیمارستان حیوانات Taman Safari نام این دو ببر کوچک  را DEMA و Manis  گذاشتند . آنها این توله ببرهای دو قلو را به دو اورانگوان به نام های نیا (Nia) و ارما (Irma) نشان دادند که آنها هم یتیم بودند. توله ببر سوماترایی نر 26 روزه به نام دما (Dema) مورد محبت اورانگوتان  5 ماهه ماده قرار گرفت. این اتفاق در بیمارستان حیوانات Taman Safari در  کیساروا (Cisarua)، بوگور ریجنسی (Bogor Regency) اندونزی رخ داده است . سرپرست جانوران پیش از اینکه این حیوانات بزرگ شوند و غرایز طبیعی باعث دشمنی یا خطر در آنها شود ، آنها را از هم جدا کردند .

در سال 2010 میمون دم کوتاه ژاپنی به نام میوا- چان (Miwa-chan) بر پشت نوعی گراز جوان وحشی (Uribo) سوار شد . این اتفاق در باغ وحش شهر فوکوچییاما ، کیوتو شهر در ایالت کیوتو ، ژاپن رخ داده بود . آکیهیرو نیهونماتسو (Akihiro Nihonmatsu) دامپزشک باغ وحش مذکور، این دو حیوان را مورد نظارت و مراقبت های پزشکی قرار داد. این اتفاق پس از ان استمرار داشته و هنوز Miwa-chan بر پشت این گراز سوار شده و تماشاگران باغ وحش از این مساله لذت می برند . قابل توجه است که دکتر نیهونماتسو این پدیده را از زوایای مختلفی بررسی  و کتابی را در رابطه با این مساله منتشر کرد.

مورد دیگری که از نظر پژوهشگران روان شناسی حیوانات مورد توجه قرار گرفت ، یک توله یوزپلنگ به نام کاسی (Kasi) و یک توله سگ لابرادور (Labrador) به اسم متانی (Mtani) در باغ بوش (Busch Gardens) در تمپا (Tampa) در فلوریدای ایالات متحده امریکا بود که با یکدیگر بزرگ شده اند . این دو جانور کوچک برای نخستین بار زمانی یکدیگر را دیدند که Kasi هشت هفته و متانی 16 هفته داشته است . قابل توجه است که این یوزپلنگ و سگ در طول مدتی که با هم بودند ، در اطراف محوطه زندگی اشان به مسابقه دو پرداخته و پوزه یکدیگر را بو می کردند . بر اساس گزارش های منتشر شده ، اخیرا این دو جانور از یکدیگر جدا شده اند و متانی (Mtani) با سرپرست خود به خانه اش رفته و کاسی (Kasi) با یوزپلنگی دیگری آشنا شده است .  

در سال 2004 در شمال فرانسه یک سگ جانشین مادر یک توله ببر شد . مادر این توله ببر ، پس از دو ماه از زایمانش ، توله خود را رها کرد . پس از مدتی یک سگ این توله ببر را که کورا (Cora) نام داشته به فرزندی پذیرفت و کورا نیز او را همچون مادر خود دوست داشت . این سگ مادر ، کورا را به همراه دیگر توله های خود شیر می داد .

در سال 2012  یک سگ نژاد Shar Pei دو توله ببر آمور را که در معرض خطر انقراض قرار دارند ،   به فرزندی پذیرفته و شیر داد . مادر این توله ببرها آنها را در یک باغ وحش در سوچی ، روسیه ، محل بازی های المپیک زمستانی 2014 ، رها کرد و دیگر نپذیرفت . نام این توله ببرها کلیوپا (Clyopa) و پلوشا (Plusha) بوده که همانند توله های یک سگ ، از سگی با نژاد Shar Pei شیر خورده و در آغوش او به خواب می رفتند . توله ببرها با توله سگ های مادر جدید خود و همچنین با گربه پرستار بچه صابخانه بازی می کردند .

یکی دیگر از موارد قابل توجه در این حوزه در قاره افریقا رخ داده است ، در ماه دسامبر سال 2004 ، نجاتگران یک بچه اسب آبی را در حالی که در یک سونامی در سواحل شرقی آفریقا ، خانواده خود را از دست داده بود ، نجات دادند . نجاتگران او را اوون (Owen) نامیدند . پس از آن این بچه اسب آبی در پناهگاه هالر (Haller) پارک حیوانات در مومباسا (Mombasa) ، کنیا ساکن می شود . او در این پناهگاه حیوانات ، در اولین برخورد ،  پشت یک لاک پشت آلدابرای (Aldabra ) 130 ساله به نام Mzee مخفی شد . سپس اوون در محوطه به دنبال این لاک پشت حرکت کرده و صورتش را می لیسید . در نهایت محافظان باغ وحش این دو جانور را از هم جدا کرده و بچه اسب آبی را با همنوعانش آشنا ساختند . قابل توجه است که دوستی این اسب آبی و لاک پشت همانند علاقه میمون دم کوتاه ژاپنی به گراز وحشی ، موضوع یک داستان واقعی شد . کتابی با نام  " اوون و  Mzee: داستان واقعی از یک دوستی قابل توجه" (Owen and Mzee: The True Story of a Remarkable Friendship) در رابطه با نحوه برخورد و روابط عاطفی بین این دو گونه مختلف جانوری نوشته شد .

در یک نمونه دیگر ، یک آهوی نر جوان به جای یک غاز نر از تخم های یک غاز ماده کانادایی که در گلدانی در گورستان Forest Lawn در بوفالو ، نیویورک ایالات متحده امریکا تخم گذاری کرده بود ، محافظت می کرد . این آهو در گورستان مذکور زندگی کرده و به گردش در محوطه آن می پرداخت . قابل توجه است که جوجه غاز ها وقتی سر از تخم بیرون آوردند با نگاه آهوی جوان روبرو شدند .

ببری به نام شیر خان (Shere Khan) ، شیری به نام لئو (Leo) و خرسی به نام بالو (Baloo) در باغ وحش کشتی نوح (Noah's Ark) در لوکاست گرو (Locust Grove)  جورجیای (Georgia) ایالات متحده امریکا ، با شادی در کنار یکدیگر زندگی می کنند . این جانوران توسط یک فروشنده مواد مخدر به صورت حیوانات خانگی ، اهلی شده بودند. پلیس جورجیا پس از دستگیری و انهدام این شبکه مواد مخدر ، این جانوران را که دو ماهه بوده اند ، نجات داده و به باغ وحش مذکور منتقل کردند . کارکنان باغ وحش این جانوران را از هم جدا نکردند چرا آنها در خانه فروشنده مواد مخدر با هم زندگی کرده و بهم وابسته شده بودند .

در باغ وحش ببر  Sriracha در پاتایای (Pattaya) تایلند ، ببری تعدادی توله خوک را به فرزندی پذیرفت . خیاطی مطابق طرح بدن یک ببر ، لباس هایی برای بچه خوک ها دوخت که البته بیشتر برای جذب گردشگران در تماشای این خوک ها بوده است . سازمان دفاع از حقوق حیوانات (animal rights organization) و  موسسه رفاه جانوران (Animal Welfare Institute) این باغ وحش را به سهل انگاری در امنیت جانوران ، استفاده از ببر و فیل ها در اجرای برنامه های خطرناک سیرک و فروش ببرها به چین برای استفاده از داروهای سنتی ، محکوم کرد .  

در وضعیتی بر عکس این اتفاق ، در همان باغ وحش در کشور تایلند ، ماده خوکی جوان توله ببرهایی را به فرزندی پذیرفته و در کنار توله های خود به آنها نیز شیر می دهد .

این شرایط غیر طبیعی تقریبا  در بیشتر نقاط دنیا مشاهده شده است . به عنوان مثال در سرزمین های قطبی در بیشتر مواقع زمانی که خرس های قطبی و سگ های سورتمه با هم برخورد می کنند ، به یکدیگر حمله کرده و تا جایی درگیر می شوند که کشته شوند . گاهی اوقات نیز حیوانات خصومت طبیعی خود را کنار زده و رفتاری محبت آمیز از خود نشان می دهند. چندی پیش پژوهشگران در قطب شمال با یک خرس قطبی و یک سگ سورتمه که به بازی مشغول  بودند مواجه شدند که این موضوع موجب شگفتی آن ها شده بود زیرا برخلاف بیشتر موارد ذکر شده در این گزارش ، این مساله در دنیای طبیعی و محل زندگی این جانوران رخ داده است . محققان اعتقاد دارند  که دلیل این موضوع می تواند مشابهت رنگ و پوست بدن این دو جانور باشد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا