شناسائی ژن متوقف کننده سرطان خون

تلاش های جدید پزشکان نشان می دهد که امکان متوقف کردن روند رشد سرطان خون به صورت ژنتیکی امکان پذیر شده است . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، پژوهشگران موفق به شناسائی نوعی ژن ویژه شده اند که به مانند یک عامل متوقف کننده تومورها عمل کرده و برای درمان لوسمی میلوئید حاد acute myeloid leukemia (AML) استفاده می شود . این نوع از سرطان خون بیشتر در افراد مسن و کهنسال دیده می شود . به اعتقاد محققان ، این یافته جدید می تواند اهمیتی بسیار زیاد در شناسائی و کشف بهترین روش درمانی برای مبارزه با این بیماری کشنده و مرگبار داشته باشد .

مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهند که تجلی و ظهور ژن hnRNP K که موجب کد گذاری روی پروتئین ها می شود ، می تواند در بهبود شرایط بیماران مبتلا به سرطان خون از نوع AML مفید باشد .

در همین زمینه سین پست Sean Post استادیار مرکز درمان سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس University of Texas MD Anderson Cancer Centre که از اعضای این تیم تحقیقاتی است ، اعلام کرد : " اطلاعات ما نشان دهنده اهمیت ژن hnRNP K در رشد این بیماری مرگبار است . یافته های به دست آمده نشان می دهد که این ژن نقش متوقف کننده تومورها را دارد . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " نتایج تحقیقات ما در هر دو بخش پژوهش های آزمایشگاهی و تحقیقات انجام شده روی بدن انسان نشان می دهد که ژن hnRNP K نقشی کلیدی در تنظیم روابط بین سلول ها و جلوگیری از تشکیل تومور و سرطانی شدن بافت ها دارد . "

در خاتمه لازم به توضیح است که دکتر پست و تیم پزوهشگران همکار وی از این ژن در موش های آزمایشگاهی استفاده کرده و همچنین تاثیر  آن ها را روی سلول های بدن انسان در محیط آزمایشگاه ، بررسی کردند . در هر دو حوزه ، این ژن ها سبب کاهش روند رشد سرطان شده و نقش مهمی در این بیماری ایفا کرد .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی سلول سرطانی Cancer Cell  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .   

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا