ماهواره نوید و ظفر از افق برنامه ترسیم شده‌شان عقب افتادند

رامین مهری، یکی از اعضای مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس به اهداف و ماموریت های این مرکز اشاره کرد و گفت: ماموریت اصلی مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت، سنجش از راه دور و تصویر برداری است. این مرکز برای تحقق این امر ابتدا طرح ساخت ماهواره نوید را اجرایی کرد. عملیات پرتاب این ماهواره با موفقیت انجام شد. این ماهواره جزء معدود ماهواره های ایرانی است که توانست ماموریت خود را تمام و کمال انجام دهد. پس از آن نسخه پیشرفته تر این ماهواره به نام ظفر طراحی و ساخته شد.

وی افزود: هم اکنون این ماهواره ها ماموریت سنجش از راه دور، تصویر برداری و فیلم برداری را انجام می دهند؛ این ماموریت برای سنجش مسایل هواشناسی، کشاورزی و بررسی اکوسیستم منطقه کاربرد فراوانی دارد.

وی اظهار کرد: هرچند دانش این ماهواره بومی سازی شده و از کیفیت خوبی برخوردار است اما نسبت به ماهواره های روسی و آمریکایی که 30-40 سال در این عرصه پیشگام هستند، جای کار بسیار زیادی دارد.

مهری گفت: این ماهواره ها حالت آزمایشی دارند تا ما بتوانیم در آینده ای نزدیک موفق به ساخت ماهواره ای با قابلیت های خوب‌تری داشته باشیم.

وی بیان کرد: هم اکنون نقشه راه کاملا نوشته شده است و طبق این نقشه راه و افق های ترسیم شده این طرح در حال پیشرویی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون بنابر دلایلی عملیات این ماهواره ها از افق برنامه های ترسیم شده شان عقب افتاده اند و سرعت پیشرفت آن کمتر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا