چرا پیدا کردن «شهاب سنگ» اهمیت دارد؟

دکتر نادر حقیقی پور، استاد ایرانی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی و موسسه اخترزیست شناسی ناسا درگفتگو با سیناپرس، درباره اهمیت پیدا کردن شهاب سنگ هایی که با زمین برخورد می کنند، گفت: سنگ های آسمانی فراوانی در فضا وجود دارند که در حال گردش هستند اما وقتی این سنگ ها بر حسب تصادف وارد منطقه گرانشی زمین می شوند، جذب زمین می شوند و قبل از برخورد با سطح زمین، به علت اصطکاک با جو خیلی داغ شده و شروع به سوختن می کنند.

وی افزود: بسیاری از این شهاب سنگ ها به سطح زمین نمی رسند و در جو زمین می سوزند و در آن حل می شوند اما برخی از آنها آنقدر بزرگند که وقتی هم می سوزند هنوز مقداری از آن باقی می ماند تا در نهایت به زمین برخورد می کند.

به گفته دکتر حقیقی پور اگر به قطب جنوب و شمال بروید که سراسر یخ است، سنگ هایی را مشاهده می کنید که همه سنگ هایی فضایی هستند و با یخ ها برخورد کرده اند.

رئیس بخش علوم سیاره ای و اخترزیست شناسی اتحادیه بین المللی نجوم(IAU) با تاکید براینکه برخورد چنین شهاب سنگ هایی به زمین پدیده ای عادی است، تصریح کرد: برخی از شهاب سنگ ها ارزش علمی دارند به طوریکه چنانچه آلوده نشده باشند می توان آنها را به صورت  استرليزه برداشت  و محتویات داخل آن را که هنوز آلوده نشده است، بررسی کرد تا متوجه شد از چه موادی ساخته شده اند.

دکتر حقیقی پور تاکید کرد: اطلاع از این جزئیات می تواند به ما کمک کند که بفهمیم سیاره ها، سیارک ها و شهاب ها چگونه به وجود آمده اند؟ و از چه موادی تشکیل شده اند؟

به گفته وی بررسی این نوع موضوعات بخشی از علم نجوم است که به آن شیمی فضایی گفته می شود.

ستاره شناس ایرانی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی با بیان اینکه معمولا شهاب سنگ ها هر کدام ویژگی خاصی دارند،خاطرنشان کرد: بررسی شهاب سنگ ها نشان می دهد که از کدام قسمت فضا آمده اند ، به کدام سیاره نزدیک بوده و از کجای کمربند سیارکی جدا شده اند.

وی ادامه داد: البته ممکن است که شیء که به صورت شهاب وارد جو زمین می شود، باقیمانده ماهواره هایی باشند که عمرشان در فضا به پایان رسیده و به خاطر واکنش هایی که با زمین و خورشید داشته اند مانند باد خورشیدی و یا برخورد با شهاب ها به جو زمین هدایت شده باشند.

به گزارش سیناپرس، 10 روز پیش اخباری ضدونقیضی مبنی بر برخورد شیء نورانی(شهاب سنگ) با زمین در مناطقی از استان های قزوین و زنجان منتشر شد که در نهایت برخی از مسئولان آن را تکذیب کردند .در این ماجرا یک کشاورز زنجانی مدعی شده که سنگی را پیدا کرده که با نور فراوان به زمین کشاورزیش برخورد کرده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا