مهار آتش با اتکا به دانش بومی و فنی روز

کود آمینه اسید از جمله محصول‌هایی است که چند سال پیش برای نخستین بار در کشورمان توسط محققان شرکت کیمیا فرآیند بیستون تولید شد.هم اکنون نسل جدید این کودها از مواد پروتینی حیوانی ساخته شده است که ریشه ای 100 درصد آلی دارد و می تواند برای میوه های در ختان و سبزی ها بسیار مفید باشد.

این کود خاک را فعال می کند و حاصلخیزی آن را بهبود می بخشد و در پی آن باعث افزایش محصول می شود. این نوع کود حتی توانایی مقابله با بیماری را نیز افزایش داده و بیماری های واگیر دار زمین را کاهش می‌دهد. این محصول می تواند در صنایع کشاورزی و باغبانی کاربرد داشته باشد.

تولید نوع جدیدی از بتن سبک

 فوم بتن ( بتن سبک ) نیز از دیگر محصول های تولیدی این شرکت است که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. این محصول نوع جدیدی از بتن سبک است که مزایای بتن معمولی را دارد. ویژگی این محصول کاهش دانسیته بتن است. این نوع بتن مقاومت فشاری خوب و عایق صوتی و حرارتی مناسب دارد.

کلید اصلی در ترکیب این محصول، مایع پروتئینه است که با استفاده از روش‌های معمول مخلوط سیمان با ماسه و آب ، حباب‌های هوا را ایجاد می‌کند. انواع نوع بتن کاملا با استانداردهای ساخت و ساز همخوانی دارد و در آینده ای نزدیک جایگزین دیوارهای پیش ساخته ، انواع بلوک ، بتن کف و . . . خواهد شد.

کاهش وزن مرده ساختمان، کاهش هزینه سرمایه گذاری در اسکلت فلز، کاهش هزینه ساخت، کاهش مصرف انرژی وکاهش آلودگی‌های صوتی از جمله خواص بتن سبک است.

پودری متفاوت برای خاموش کردن آتش

این پودر از مواد شیمیایی با دانه بندی بسیار ریز از اختلاط یک ماده شیمیایی( به عنوان ترکیب اصلی) و افزودنی‌ها برای بالا بردن کیفیت آن تشکیل شده است.

این مواد مخلوطی از مواد خاموش کننده آتش است که در زمان مصرف باید همراه با گاز دی اکسید کربن روی آتش پاشیده شود. اکثر کپسول‌های اطفاء آتش با مواد خشک شیمیایی پر شده است و در موقع لزوم با دی اکسید کربن موجود در آن مخلوط شده و به وسیله افشانک آن پاشیده می شود. مواد سازنده این گروه از بی‌کربنات‌ها، سولفات‌ها و فسفات‌های قلیایی تشکیل شده است.

 کودآمینه اسید، خاک را فعال می کند و حاصلخیزی آن را بهبود می بخشد و در پی آن باعث افزایش محصول می شود. این نوع کود حتی توانایی مقابله با بیماری را نیز افزایش داده و بیماری های واگیر دار زمین را کاهش می‌دهد. این محصول می تواند در صنایع کشاورزی و باغبانی کاربرد داشته باشد.

مایع های کف ساز پروتئینی و سنتزی

اصولا کف‌هایی که به منظور حفاظت از حریق و مبارزه با آن استفاده می‌شوند، مجموعه حباب‌های هوا هستند که از یک محلول آبی تشکیل شده از یک مایع کف ساز مناسب ساخته شده اند. چگالی این کف‌ها  نیز از چگالی سبکترین مایع های آتش‌گیر کمتر است.

محققان این مجموعه موفق به ساخت چند نوع مایع کف ساز شده اند. مایع کف ساز پروتئینی (p) ازهیدرولیز مواد اولیه پروتئینی ساخته شده است و با غلظت‌های 3درصد  و 6 درصد مورد استفاده قرار می گیرد. مایع کف ساز فلور پروتئینی (FP ) نیز به مواد فعال سطحی فلورئینه اضافه شده است؛ این مواد پوشش نازکی برای جلوگیری از تبخیر روی سطح مایع سوختی به وجود می آورد و با غلظت‌های 3درصد  و 6  درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

مایع کف ساز سنتزی (S) نیز بر اساس مخلوطی از مواد فعال کننده سطحی هیدرو کربنی بوده و ممکن است دارای فلوروکربن و مواد پایدار کننده اضافی باشد.

مایع کف ساز فلور پروتئینی (FFFP) هم قدرت تشکیل دادن لایه نازک آب  برسطح برخی هیدروکربن‌ها را دارد و پوششی مقاوم محسوب می شود.

مایع کف ساز (AFFF )هم مخلوطی از مواد فعال سطح هیدروکربنی فلورینه شده است که قدرت تشکیل دادن لایه نازک آبی بر سطح برخی هیدروکربورها و الکل‌ها را دارد. این مایع کف ساز به عنوان پوششی مقاوم محسوب می شود.

آنتی فوم‌های سیلیکونی و الکلی

آنتی فوم پایه سیلیکونی و آنتی فوم پایه الکلی از دیگر محصول های تولیدی این شرکت است. آنتی فوم های سیلیکونی در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شوند و توانایی‌های کنترل فوم را از خود به نمایش می گذارند و در جاهای مختلف مانند روغن دیزلی، شیرین سازی گاز، واحد بوتادین، جداسازی نفت و گاز، گل های حفاری و… کاربرد دارند. این آنتی فوم مصرف پایین، ثبات در شرایط دمایی سخت، حمل و نقل راحت، سازگاری و ثبات بهبود یافته در ارایه عملکرد کلی بهتر برای بسیاری از مصارف در صنعت نفت و گاز را دارد.

آنتی فوم پایه الکلی نیز میل به کف کردن گل حفاری پایه آبی را کاهش می دهد؛ آنتی فوم الکلی سازگار با گل های آب شیرین، آب شور، نمک اشباع، سیستم های تکمیل آب شور و تمام مواد افزودنی رایج گل حفاری است. این آنتی فوم به سادگی مخلوط می شود و به سرعت عمل می کند. همچنین با درصدهای پایین موثر است و ضد کف بسیار ماندگارتر از نمونه های مشابه دارد.

فومی ویژه حفاری

فوم حفاری مایع کف سازی است که برای حفاری در چاه های نفتی، تونل مترو … بکار می رود. این فوم با تولید کف، کمک به امر حفاری کرده و باعث سهولت حرکت تکه های سنگ و خاک حاصل از حفاری به خارج از تونل می شود و همچنین مته‌های حفاری و دستگاه TBM را خنک می کند. فوم های حفاری انواع مختلف داشته و با آب شور و شیرین قابل مصرف است.

زدایش چربی و خاک از قطعات و تجهیزات

ریگ واش( شوینده صنعتی) و شوینده غیر خورنده(چربی زدا) از دیگر محصول های این شرکت است؛ ریگ واش به صورت پایه آبی و نفتی وجود دارد و شوینده غیر خورنده که خاک، نفت و چربی را از تجهیزات، قطعات، اجزا، موتورها، کف و دیوارها و … جدا می کند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا