ایران، الگویی موفق در تامین و ذخیره گروه های خونی نادر

دکترمصطفی مقدم افزود: ایران در حالی الگوی موفق در این زمینه به شمار می آید که کشورهای توسعه یافته، بیشترین اعضای کار گروه خون های نادر را شامل می شوند. وی ادامه داد: این در حالی است که ایران به رغم اینکه در ردیف کشورهای درحال توسعه قرار دارد با سابقه شش ساله عضویت در این کار گروه به دلیل خدمات و اقدامات علمی در خصوص گروه های خونی نادر به عنوان الگویی موفق به دیگر کشورها معرفی شده است.

دکتر مقدم اظهار کرد: برنامه ملی خون های نادر را از 6سال پیش در ایران فعال کردیم و تا به امروز طبق این برنامه توانسته ایم برای کمتر از یک درصد از افرادی که خون های نادر و مشکل دار دارند تامین کننده باشیم.

رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون با بیان اینکه مرکز انجمن بین المللی خون در آمستردام هلند مستقر است ،اظهارداشت: هرسال سمینار این انجمن در یکی از کشورهای عضو برگزارمی شود و امسال نیز ایران به عنوان یکی از اعضا در بیست و پنجمین سمینار منطقه ای این انجمن درلندن شرکت کرد .کشورمان از نظر علمی، فنی و رعایت استانداردهای بین المللی در خصوص شناسایی نمونه های مشکل دار ،بانک خون و تامین خون توانسته است عضو کارگروه و کمیته اختصاصی ایمنوهماتولوژی شود.

وی تاکید کرد : در کل 22کشور، عضو کارگروه خون های نادر هستند و از آسیا نیز چین ،ژاپن و ایران از اعضای این کارگروه به شمار می آیند که در حال حاضر ایران به عنوان الگوی موفق دراین حوزه انتخاب شده است.

ما حداقل در کشور خودمان می توانیم موضوع خونهای نادر را مدیریت و تامین کنیم و در عین حال به کشورهای دیگر نیز کمک کنیم .

مقدم افزود : این مهم نشان می دهد که ما حداقل در کشور خودمان می توانیم موضوع خونهای نادر را مدیریت و تامین کنیم و در عین حال به کشورهای دیگر نیز کمک کنیم .

رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون تاکید کرد : در ایران کمتر از 80نفر دارای گروه خونی نادر هستند که شناسایی شده اند .یعنی از هر 2میلیون ایرانی یک نفر دارای گروه خونی بسیار بسیار نادر است که میتوان به عنوان مثال به گروه خونی بمبئی اشاره کرد.همچنین باید گفت، که ما بانک اطلاعاتی داریم که انجمن بین المللی به آن دسترسی دارد و اگر کشوری بیماری را داشته باشد می تواند از سرمایه ملی ما که بانک اطلاعاتی ذخیره خونی کشور است استفاده کند. ما در این بانک چیزی حدود 170نمونه از این خون ها را داریم که در شرایط خاص نگهداری می کنیم و سرمایه ملی مان به حساب می آید .

همچنین گفتنی است ، درحال حاضر ۱۳ گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده است. این در حالی است که کل گروه های خونی شناسایی شده در جهان به ۳۳۸ گروه خونی می رسد.

 

گفتگو:فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا