نشانه های جدید از پیدایش حیات

 اما آن کاتالیزور های کوچک چه بودند، چگونه همگی در یک زمان بوجود آمدند و چگونه توانستند وارد آنزیم های ناشناخته شوند.

دانشمندان دانشکده دارویی دانشگاه کارولینا شمالی UNC اولین آزمایش های مستقیم خود را برای دریافتن چگونگی عملکرد پروتئین های اولیه در سرعت بخشیدن به واکنش های شیمیایی و ایجاد رشته های پروتئینی بلند تر و در نهایت ایجاد حیات پس از تشکیل زمین، آغاز کردند.

یافته های جدید، دیدگاه دیگری از تغییرات چشمگیر طبیعت را در میلیار ها سال پیش بازگو می کند. کارتر Carter و همکارش ریچارد ولفندن  Richard Wolfenden، در مجموعه مقالات منتشر شده شواهد بیشتری از نحوه  تبدیل آمینو اسید ها به پروتئین ارائه شده است.در آخرین مقاله به چاپ رسیده، شواهدی از دو خانواده آنزیم بزرگ ارائه شده است که ژن های قدیمی را به کد های ژنتیک جدید تغییر می دهد.

دکتر کارلوس کارتر، استاد بیوشیمی و بیو فیزیک دانشگاه کارولینا می گوید: ما دریافتیم که ژن های قدیمی از دو شاخه ژنتیکی DNA مختلف که هر کدام به وسیله آمینو اسید فعال می شوند، تشکیل شده بودند. یکی از شاخه های پپتاید ( پیوند زنجیره های آمینو اسید) بوسیله آمینو اسید های داخل پروتئین فعال می شود و شاخه دیگر پپتاید توسط آمینو اسید بیرون پروتئین فعال می شود.

بحث اصلی در بوجود آمدن حیات، سرعت فرآیند های شیمیایی است که معمولا به کندی و سرعت های مختلف صورت می گیرد. به عنوان مثال یکی از فرآیند های شکل گیری حیات بر زمین، ترکیب آمینو اسید ها با آدنوزین فسفر ATP است. این ترکیب سبب می شود با انتقال انرژی شیمیایی بین سلول ها به پروتئین ها اجازه می دهد که با هم ترکیب شوند. ولی این واکنش بدون حضور کاتالیزور بسیار کند پیش خواهد رفت.

دانشمندان دریافتند که داخل سلول های امروزی آنزیمی به نام aminoacyl-tRNA وجود دارد که سرعت واکنش را به شدت افزایش می دهد. این آنزیم ساختار پیچیده ای دارد و می توان آن را به دو خانواده بزرگ تقسیم کرد: دسته اول فعال کردن نیمی از20 آمینو اسید که پروتئین ها را شکل می دهد و دیگری نیمی دیگر از آمینو اسید ها است.

کارتر افزود: امروزه ما اطلاعات بیشتری از چگونگی ترکیب آمینو اسید ها و تشکیل مولکول های پیچیده برای ایجاد زندگی داریم. اما مهم تر این است که باید قادر باشیم ابزاری را برای پاسخ به سوال هایمان بسازیم تا به چگونگی پیدایش زندگی در زمین پی ببریم. ولی همچنان سوال اصلی پا برجاست و آن هم قضیه مرغ و تخم مرغ است.

نتایج این تحقیق در ادامه تحقیقات انجام گرفته در ارتباط با دو خانواده اصلی از آنزیم های جدید صورت گرفته است. در اصل این نتایج، طرحی ساده از فرآیند پیچیده واکنش های ضروری برای تشکیل زندگی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا