پژوهشگاه هوافضا به جایگاه قانونی خود بازگشته است

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه هوافضا، دکتر فتح اله امی به اعلام موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی با احیای مجدد پژوهشگاه هوافضا در نهم خردادماه جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی اداری، پژوهشکده سامانه های فضانوردی (پژوهشگاه هوافضای سابق) در بهمن ماه سال 1393، از پژوهشگاه فضایی ایران منتزع و به وزارت علوم انتقال یافت و در پی آن شورای گسترش آموزش عالی در سیزدهم اردیبهشت ماه امسال با احیای پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعی کرد.

به گفته وی، در این مصوبه با ایجاد پژوهشکده های علوم و فناوری هوایی، مدیریت حقوق و استانداردهای هوافضایی، گروه پژوهشی فیزیولوژی هوافضایی و کانون آینده اندیشی و مدیریت راهبردی هوافضا ذیل مجموعه پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعی شده است.

امی یادآور شد: این مجموعه از سال 1379 به عنوان پژوهشکده فعالیت خود را آغاز و در سال 1383 با تبدیل شدن به پژوهشگاه هوافضا ارتقای رتبه یافت اما در یک اقدام غیرقانونی در دولت قبل و طی یک مصوبه رتبه آن بار دیگر پایین آمد و تبدیل به پژوهشکده سامانه های فضانوردی شد.

وی در مورد علت تنزل رتبه پژوهشکاه هوافضا در دوره قبل گفت: طبق مصوبه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، هرگونه ایجاد دانشگاه و پژوهشگاه در شهر تهران غیرقانونی است اما دولت قبل برای ایجاد یک پایگاه در مجموعه نهاد ریاست جمهوری تصمیم به تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران گرفت و برای تامین بودجه آن پیشنهاد تنزل رتبه پژوهشگاه هوافضا و ایجاد پژوهشگاه فضایی ارایه شد.

رییس پژوهشگاه هوافضا، احیای مجدد این مجموعه پژوهشی را خبر بسیار خوبی برای جامعه هوافضایی ایران خواند و ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن بلاتکلیفی وضعیت مالی پژوهشگاه، روند فعالیت های آن شتاب بیشتری گیرد.

** فعالیت های جدید پژوهشگاه هوافضا 

امی از آمادگی پژوهشگاه هوافضا برای آزمایش زیرمداری ماهواره های ایرانی با کاوشگرهای جدید تیر و مهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه راکت های کاوش فضایی کاربردهای زیادی دارند، بنا داریم پروژه های پژوهشگاه هوافضا را با اهداف کاربردی پیگیری کنیم و از کاوشگرهای مهر و تیر نیز برای همین منظور استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پژوهشگاه هوافضا کاوشگرهای مهر و تیر را برای انجام آزمایش های زیرمداری ماهواره های کشور پیش از پرتاب درنظرگرفته است و در صورتی که کارفرما داشته باشیم می توانیم از آنها در این پروژه های مفید و کاربردی بهره ببریم.

رییس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: علاوه بر کاربردهای زیستی مانند پرتاب موجود زنده، از کاوشگرها در زمینه هواشناسی و مطالعات اتمسفری و آزمایش سیستم ها، زیرسیستم ها و فناوری های فضایی در زیرمدار و پیش از پرتاب استفاده می شود. 

امی به تاثیر آزمایش های زیرمداری در کاهش هزینه خطر پرتاب ماهواره ها اشاره کرد و افزود: هزینه پرتاب هر ماهواره در کشور حدود 10 میلیارد تومان است درحالی که ما با حدود یک میلیارد تومان می توانیم آزمایش های زیرمداری را انجام دهیم. 

رییس پژوهشگاه هوافضا همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری این پژوهشگاه با اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران خبر داد و گفت: این تفاهم نامه سه جانبه به منظور ایجاد فن بازار با حضور موثر بخش خصوصی هوافضای کشور و میان پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به امضا رسیده است و امضای تفاهم نامه همکاری با چند دانشگاه معتبر دیگر و همکاری در پروژه های بین المللی نیز در دستورکار پژوهشگاه قرار دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا