دانشگاه ها از دستورات و قوانین سرپیچی نکنید

مسوولان و دست اندرکاران این تصمیم گیری، هدف از این اقدام را کنترل سرعت انتشار این ویروس اعلام کرده و همه دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی کشور را ملزم به رعایت آن دانستند.

اما علیرغم حساسیت های زیادی که پیرامون این موضوع وجود دارد و دستوری که از مراجع سطح بالای کشور صادر شده، دانشگاه آزاد اسلامی باز هم به صورت جزیره ای عمل کرده است.

این اقدام خودسرانه دانشگاه آزاد اسلامی در شرایطی است که شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشورمان به چالشی جدی بدل شده و نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است. با توجه به حساسیت موضوع نکته جالب توجه این است که در صورتی برخی از افراد، مراکز و نهادها این موضوع را به شوخی گرفته اند که سایر کشورهای جهان به صورت جدی به مقابله با کرونا ویروس پرداخته اند.

البته این نخستین بار نیست که دانشگاه آزاد اسلامی از دستورات و قوانین سرپیچی می کند. چنانچه پیش از این هم در رابطه با ثبت نام ها و حذف پایان نامه های کاغذی از برخی واحدهای این دانشگاه شاهد سرپیچی هایی از قوانین و مصوبات وزارت علوم و سایر نهادهای کشوری بوده ایم.

اما با توجه به حساسیت موضوع پیش رو به نظر می رسد این بار که بحث مرگ و زندگی مطرح است باید به صورت جدی با این عملکرد دانشگاه آزاد برخورد شود. چراکه، در برخی از واحدهای این دانشگاه مشاهده شده علیرغم تاکیدهای فراوانی که پیرامون تعطیلی صددرصدی دانشگاه ها و مراکز آموزشی اعلام شده است، کادر اداری برخی از واحدها موظف به حضور در محل کار خود بوده و واحد الکترونیکی و واحد آموزش آنلاین برخی واحدها هم کماکان در حال فعالیت هستند.

برای صحت این ادعا لازم است به متن اطلاعیه یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که به شرح زیر است، توجه کنیم:

 آرزوی سلامتی برای كلیه دانشجویان و اساتید واحد الكترونیكی به استحضار می رساند با توجه به تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری و مقابله با بیماری كرونا و همچنین اطلاعیه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تعطیلی دانشگاه های استان تهران، توجه به موارد زیر ضروری می باشد:

1– به سبب مجازی بودن كلاس های تدریس در این واحد، کلیه کلاس های آنلاین (اعم از کلاس های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره های کوتاه مدت) برقرار بوده و می بایست مطابق برنامه ریزی قبلی برگزار شود.

2– كلیه جلسات دفاع دانشجویان تا پایان هفته لغو گردید.

3- از دانشجویان محترم خواهشمند است به منظور حفظ سلامتی خود و رعایت مسائل بهداشتی، از مراجعات غیر ضروری به واحد الكترونیكی خودداری نمایند.

با نگاهی به این اطلاعیه توجه به دو نکته حائز اهمیت است، نخست اینکه در بند ۳ آمده است دانشجویان از مراجعات غیر ضروری به واحد الكترونیكی خودداری نمایند. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر بنا به تعطیلی دانشگاه ها است، دیگر مراجعه غیرضروری چه معنی می دهد؟

نکته دیگر اینکه در تماس با یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کارشناسان در قسمت اداری حضور داشته و به تماس ها پاسخ داده اند که این هم یکی دیگر از مصادیق نقض قوانین و مقررات سطح بالای کشور است.

این در حالیست که پیش از این هم صحبت هایی در وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و… مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته می داند، مطرح شده بود.

از این رو، به نظر می رسد در خصوص این مورد خاص، متولیان امر و در راس آنها، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به موضوع ورود پیدا کرده و اجازه ندهند دستگاه‌ های آموزش عالی و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی باز هم با اقدامات خودسرانه خود مشکلاتی را ایجاد کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا