ریزماهواره های ناسا در راه مریخ

این دو ماهواره که در قالب مأموریتی به نام InSight راهی فضا می شوند مریخ را هدف نهایی خود قرار می دهند. قرار است پرتاب این دو ماهواره در سپتامبر سال 2015 انجام شود.

این ماهواره ها که MarCO نام دارند از نوع 6U هستند که به معنای آن است که هر یک از 6 مدل ماهواره کوچک ساخته شده که تنها 10 سانتیمتر ابعاد داشته و جالب اینکه وزن هر یک از این دو ماهواره نیز تنها اندکی بیش از یک کیلوگرم است.

MarCO نخستین سری از ریزماهواره های ناسا به شمار می آید که با هدف رسیدن به سیاره ای دیگر به فضا پرتاب می شوند. این ماهواره ها توسط دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت در کالیفرنیا ساخته می شوند.

به طور کلی این دسته از ماهواره ها فاقد سیستمهای پیش رانش هستند.

مأموریت MarCO با هزینه ای بالغ بر 13 میلیون دلار آماده می شود که 9 میلیون دلار آن مربوط به ساخت دو ریزماهواره و دو میلیون نیز برای طراحی و ساخت سیستم پرتاب InSight هزینه می شود. همچنین دو میلیون دلار نیز برای عملیات پرتاب و ناوبری این ماهواره ها در نظر گرفته شده است.

ناسا به گونه ای این عملیات را برنامه ریزی کرده که کاوشگر مدارگرد شناسایی کننده مریخ که هم اکنون در حال گردش به دور این سیاره است تمامی مراحل نزدیک شدن ماهواره ها به مریخ و پایین آمدن آنها در مدار این سیاره را زیر نظر قرار دهد.