ابعاد مدیریت دانش و مسئولیت های اجتماعی شرکتها
سیناپرس: در این مقاله می خوانیم : قرن بیستم به عنوان عصر جامعه صنعتی نامگذاری شده است .اواخر قرن بیستم ، عصر اطلاعات شناخته شده و اوایل قرن بیست ویکم نیز عصر دانش نام گرفته است ، عصری که در آن دانش ، منبع مهمی برای تولید و فاکتوری حیاتی برای سعادتمندی تک تک افراد به شمار می رود .
تغییرات انجام گرفته در طول زمان نه تنها در رفتار و برخورد صورت گرفته با افراد شاغل در سازمانها و دانش تاثیر گذاشته است بلکه ارزشها و مسئولیت های اجتماعی را نیز متاثر ساخته است . هدف از این مقاله ، تحلیل و ارزیابی ابعاد مدیریت دانش و مسئولیت های اجتماعی شرکتها و توسعه آنها در مدلهای مختلف مدیریت منابع انسانی(HRM ) است .
شرکتهایی که دارای یک سیستم مدیریت منابع انسانی مناسب هستند مزیتی رقابتی برای خود ایجاد می کنند . سازمان ها برای دستیابی به مرز رقابت و حفظ مزیت رقابتی خود از استراتژی های جدید مدیریت کسب و کار و مدل های HRM استفاده می کنند تا فرهنگ جدیدی در سازمان ایجاد کنند که ابعاد مدیریت دانش و هم چنین مسئولیتهای اجتماعی را در بر گیرد.
نویسندگان مقاله ضمن بررسی موضوع تاثیر HRM در عملکرد سازمانی ، به تحلیل برخی از مدلهای HRM می پردازد . این مدلها رابطه بین مثال های مختلف HRM ها ،عواملی که انتخاب آنها را تحت تاثیر قرار داده و خروجی های سازمان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد . این مدل ها متفاوت هستند ، برای مثال رویکرد واحدی (unitary)که طبق آن کارکنان و کارفرمایان علایق یکسانی دارند و مدلی با رویکرد تعددی که بر اساس آن ،گروههای مختلف علایق و سلایق متفاوتی دارند .
لازم به ذکر است دسترسی به کل متن این مقاله برای عموم آزاد و رایگان می باشد ، لذا جهت دریافت مقاله می توانید به سایت ساینس دایرکت ( Science Direct ) مراجعه کرده و با تایپ عنوان انگلیسی زیر،در قسمت جست وجوی سایت متن کامل را ذخیره کنید .
Human resurce management models: aspects of knowledge management and corporate social responsibility
علاوه بر این دریافت فایل مقاله از اینجا نیز امکان پذیر خواهد بود
No tags for this post.