نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حل بحران کم آبی در مناطق روستایی

استفاده از این فناوری به ویژه در مناطق گرمسیر و مرطوب برای تامین آب و خروج از بحران بی آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محققان واحد هرمزگان جهاددانشگاهی با دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه های تولید آب از رطوبت هوا توانسته اند گامی در رفع این مشکل بردارند؛ قرار است این دستگاه در مناطق روستایی واقع در حاشیه دریا که اکنون با بحران کم آبی مواجه ‌اند، مورد استفاده قرار بگیرند.

سهیل دادخواه، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از فعالیت های پژوهشی ما، تولید آب از منابع نامتعارف است. در این زمینه ما موفق به دستیابی دانش فنی ساخت دستگاه پانصد لیتری تولید آب از رطوبت هوا شده ایم. اکنون نیز به روی بحث کیفیت آب این دستگاه ها تمرکز کرده ایم و به نتایج خوبی نیز در این زمینه رسیده ایم.

وی افزود: در بحث های بازاریابی و تبلیغاتی این محصول نیز فعالیت هایی انجام داده ایم. همچنین موفق به فروش تعداد معدودی از این نمونه شده ایم. این محصول هم اکنون در مرحله توسعه فناوری قرار دارد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرای این طرح از سال 1393 آغاز شده است. پیش از این ارگان یا فرد خاصی به این حوزه ورود پیدا نکرده بود.

وی به اهمیت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هم اکنون استان هرمزگان از رطوبت بالایی برخوردار است. ما می توانیم از این منبع خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم تا هدر نرود.

وی خاطرنشان کرد: این منبع رطوبت هوا مانند آب شیرین کن یا سایر منابع نامتعارف نیست که بتوانیم در حد متر مکعب و با حجم بالا آب تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. میزان تولید آب با این دستگاه ها کم و در حد روزانه 100 لیتر تا 500 لیتر است. نمونه های خانگی این دستگاه روزانه قادر به تولید 10 تا 15 لیتر است. هم اکنون نمونه صنعتی این دستگاه در دنیا نیز روزانه 10 هزار لیتر آب تولید می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان گفت: هدف اصلی ما برای ورود به این حوزه، رفع معضل کم آبی مناطق دوردست و روستایی هرمزگان است؛ این دستگاه می تواند در مناطقی که امکان آب رسانی و لوله گذاری نداریم و تانکر نمی تواند به آن نواحی برود، استفاده شود. در مواقع بحرانی نیز ممکن است بسیاری از این تاسیسات با مشکل مواجه شوند. هریک از دستگاه های اجرایی اگر یکی از این دستگاه ها را تهیه کنند و روزانه 200 لیتر آب تولید شود، حجم عظیمی از آب شرب مردم در هنگام مواقع بحرانی تامین خواهد شد.

دادخواه اظهارداشت: در فاز نخست تنها هدف ما رفع بحران آب مناطق دوردست است اما در فاز بعدی قصد توسعه و گسترش این طرح برای بازار خانگی را داریم. به عنوان مثال آبسردکن هایی که اکنون در خانه ها و اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند، دیگر با استفاده از این دستگاه نیازی به تجدید آب نخواهند داشت. با وصل شدن این دستگاه به برق و تولید روزانه آب، نیاز خانواده ها ، شرکت ها و افراد مختلف تامین می شود.

وی ادامه داد: اکنون قیمت این دستگاه برای مصارف خانگی مقرون به صرفه نیست؛ هم اکنون قیمت دستگاه های 200 لیتری در حدود 60 تا 70 میلیون است. از اینرو ما قصد کاهش قیمت این دستگاه را داریم به همین دلیل تاکنون به بازار خانگی ورود پیدا نکرده ایم.

وی بیان کرد: تکنولوژی این دستگاه شبیه کولر گازی یا اسپیلت است. منتها تکنولوژی این دستگاه نسبت به کولرهای گازی بهینه سازی تر شده است.

وی به تفاوت میزان آب تولیدی اسپیلت و این دستگاه ها اشاره کرد و گفت: یک اسپلیت 24 هزار یا 30 هزار که اکنون در اداره ها و دانشگاه ها و منازل استفاده می شود، روزانه 20 لیتر اما این دستگاه می تواند 200 لیتر آب شرب تولید کند.

به گفته دادخواه، تبدیل آب مقطر به آب شرب نیز فرایند خاص خودش را دارد که باید تجهیزات لازم آن به دستگاه اضافه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان گفت: سرانه مصرف آب برای هر فرد در روز مشخص است، بر این اساس می توان 200 لیتر آب را تامین کرد. در این طرح ما قصد داشتیم ، یکی از این دستگاه ها را در دهیاری یکی از روستاها نصب کنیم تا مردم دیگر مشکلی برای تامین آب نداشته باشند.

وی به محدودیت این دستگاه اشاره کرد و افزود: تولید این دستگاه متناسب با میزان رطوبت و دما است. هرچقدر دما و رطوبت بالا برود، تولید آب نیز بیشتر می شود اما همیشه میزان دما و رطوبت در هرمزگان یکسان نیست. مثلا در بندرعباس از آذرماه تا دی ماه، میزان تولید آب از 200 لیتر به 80 لیتر می رسد.

وی تصریح کرد: اغلب مردم در فصل گرم سال با مشکل خشکسالی و بی آبی مواجه هستند. این دستگاه می تواند برای این مناطق راندمان بالایی داشته باشد. همچنین ما توانسته ایم در بحث سکوهای نفتی نیز ورود کنیم. این دستگاه در سکوهای نفتی نیز بسیار کارایی دارد.

وی به کیفیت آب تولیدی این محصول ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون کیفیت آب معدنی بر اساس شاخص بین المللی 150 است.  ما تقریبا سعی کرده ایم کیفیت آب تولیدی این دستگاه را به این میزان برسانیم. منتها کیفیت اکثر دستگاه های وارداتی، اکنون در حد آب مقطر( پایین تر از این شاخص) بوده و مصرف آن نیز مضر است. ما هم اکنون در حال پیگیری مجوز سیب سلامت و سلامت آب هستیم تا این محصول را به تولید انبوه برسانیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل