اهمیت آب های شیرین در اکوسیستم جهانی

درو دترر، پژوهشگر اکوسیستم آب های شیرین است و مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم محیط زیست و تمرکز بوم شناسی (علم عادت و طرز زندگی موجودات و نسبت آنها با محیط) از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی کسب کرده و کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست شناسی شیلات آب شیرین دانشگاه فلوریدا به پایان برده است . وی از مشهور ترین پژوهشگران حوزه آب های شیرین در سراسر دنیا محسوب می شود و نظریات وی در این حوزه بسیار با اهمیت هستند .

چه مسیری را تا به امروز که به عنوان یک کارشناس و پژوهشگر بین المللی شناخته شده اید طی کردید ؟

نخستین موقعیت کاری من در دوره کارشناسی برایم مهیا شد که در بخش فناوری آزمایشگاه برای واحد تحقیقات شرکت حیات وحش و ماهی ها مشغول به کار شدم . در آن زمان تجربه بسیاری کسب کردم و در چند پروژه تحقیقاتی بزرگ همکاری داشتم که باعث شد به یک محقق شیلات تبدیل شوم . پس از فارغ التحصیلی به آزمایشگاه شیلات گینسویل (Gainesville Fisheries Lab) در دانشکده شیلات و علوم آبزیان دانشگاه فلوریدا راه پیدا کردم و به مدت هشت سال در آنجا در پروژه های مختلف پژوهشی فعالیت کردم و از یک کارشناس فنی به یک دانش پژوه و محقق تبدیل شدم . بیشتر تحقیقاتی که در آن شرکت انجام دادم در رابطه با محیط زیست ماهی های رودخانه ای ، ارتباط ماهی ها و زیستگاهایشان و چگونگی تغییر سطح آب و جریان رودخانه ها و اثر آن بر زیستگاه ماهی ها است . علاوه بر این به تازگی (سال 2011) شانس همکاری با سازمان حفظ محیط زیست جانوران وحشی و ماهی های فلوریدا (Florida Fish and Wildlife Conservation Commission) را پیدا کردم  که به من این فرصت را داد تا روند پژوهشی ام کمی تغییر داده و به تحقیق بازسازی شیلات آب شیرین فلوریدا بپردازم .

 در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنید ؟

بیشترین زمان حال حاضر من صرف کار بر سه پروژه تحقیقاتی اولیه می شود . یکی از پروژه ها در رابطه با اندازه گیری اندازه و سن بلوغ ماهی های black crappie و شناخت کلی آنها بوده چرا که این مساله هنوز کمی ناشناخته مانده است . مساله اینجاست که چگونه ما می توانیم شیلات ماهی black crappie را مدیریت کنیم . این موضوع دارای اهمیتی بسیار زیاد است زیرا در صورتی که جنسیت ماده این گونه ماهی ها بیش از حد صید شوند تعادل تولید نسل آن ها تغییر کرده و جمعیت آن ها کاهش پیدا می کند . آن چه ما تا کنون دریافتیم این است که اندازه و سن بلوغ اینگونه ماهی ها از دریاچه ای به دریاچه دیگر متفاوت است. پروژه دیگر به ارزیابی فایده استفاده از دوربین های حرکتی در رمپ قایق ها به عنوان روشی برای سنجش بازسازی ماهی گیری است . این تحقیقات برای نظارت و مدیریت موثرتر در شیلات و ماهیگیری منطقه ای انجام می شود . پروژه سوم نیز به پژوهش در رابطه با مدیریت ایالتی در رابطه با برنامه جایزه اندازه نوعی ماهی خاردار به نام largemouth است که به عنوان یکی از برنامه های مستند برای یک آژانس طراحی شده بود ، می پردازد .

برنامه روزانه کاری شما چیست ؟

یکی از مزایای شغل من تنوع فعالیت کاری در روزهای مختلف است. تعداد زیادی فرصت کسب داده های تحقیقاتی از مناطق آبی مختلف در ایالت فلوریدا را داشته ام .  در این برنامه های کاری من به دریاچه ها و یا رودخانه های مختلف رفته و به جمع آوری داده های متفاوت از قبیل سنجش تخمدان ماهی های black crappie در دریاچه Istokpoga و یا تخیمن جمعیت تمساح های رودخانه Escambia می پردازم. همچنین کمک به نوشتن گزارش های سالانه ، گزارش پیشرفت پروژه و نوشتن طرح های پیشنهادی ، در برنامه های کاری روزانه ام جای دارد .

بزرگترین دستاورد حرفه ای شما چیست؟

یکی از بزرگترین دستاوردهای من کسب دو رتبه برتر در رشته کاری ام است . با توجه به این که بیست تا سی سال تا پایان فعالیت کاری ام باقی است ، هنوز فرصت برای به دست آوردن دستاوردهای حرفه ای خواهم داشت . 

بزرگترین چالش  شما در حوزه کاریتان چیست؟

بزرگترین چالش زندگی کاری من به نتیجه رساندن پروژه های کاری و پژوهشی هستند. با به نتیجه رساندن یک پروژه آسان تر می توان پروژه جدید دیگری را به دست آورد. من چندین پروژه در دست انجام دارم که بالاترین اولویت کاری را در برنامه یک ساله ام به آنها اختصاص داده ام .

چه چیزی را در زندگی حرفه ای خود بیشتر دوست دارید؟

هر چیزی که به ماهی ها و زندگی آنها مرتبط باشد مرا به خود جذب می کند . به همین دلیل بخش بزرگی از کار من به این مساله متمرکز می شود . از آن جهت که در پروژه های مختلف با موضوع های متفاوت فعالیت دارم ، کارم خسته کننده و کسل آور نبوده و از تنوع خوبی برخوردار است و این مساله برایم حائز اهمیت است. علاوه بر این در بخش شغلی زندگی من ، چالشی بین تعادل زمان و یادگیری موضوع جدید و رویکردهای تحلیلی وجود دارد .

آیا این زمینه کاری که در حال حاضر در آن فعالیت دارید ، از ابتدا مورد علاقه تان بوده است؟

من در کارولینای شمالی بزرگ شده ام در حالی که در آنجا کمیسیون منابع حیات وحش (Wildlife Resources Commission) مجله ای را به چاپ می رساند که من در سن 8 – 9 سالگی یک اشتراک از آن را داشتم و در حالی بزرگ شدم که از شیلات و حیات وحش اطلاعات خوبی به دست آورده و علاقه ویژه ای نسبت به آن پیدا کرده بودم. با این حال این موضوع اولین انتخاب من نبود. در دوران دبیرستان و دوره های اولیه کالج ، من به زمینه مهندسی مرتبط (engineering related field) تمایل پیدا کرده بودم. در آن زمان وقتی با مبحث های کسل کننده حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و دیگر کلاس های پیش مهندسی روبرو شدم ، در تصمیم خود تجدید نظر کرده و علوم زیستی را انتخاب کردم .

 

برای کسانی که به زمینه کاری شما علاقمند هستند چه توصیه ای دارید؟

من پیشنهاد می کنم اینگونه افراد در اولین فرصت برای به دست آوردن تجربه کاری مرتبط اقدام کنند. اینگونه افراد بهتر است در دوران تحصیل مقطع کارشناسی به شغل های پاره وقت ، کارآموزی و یا فرصت های داوطلبانه در شیلات یا  هر رشته مرتبط بپردازند. علاوه بر این زمانی که وقت خود را در این زمینه می گذرانند بهتر است ایده های جدید و نو به دست آوردند که در آینده شغلیشان بسیار مفید خواهد بود.

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا