سایه سنگین مدرنیته بر گنبدهای فیروزه ای

این تناقض به حدیست که در برخی نقاط شهری شاهد تولد ساختمان هایی با سبک معماری اروپایی هستیم به طوریکه گویی گرد فراموشی بر معماری سنتی اصفهان پاشیده اند. ساختمان سازان با در نظر گرفتن منافع مالی، نه تنها توجهی به فرهنگ و معماری بومی متناسب با شرایط محیطی، فرهنگی و اجتماعی ساکنان آن نمی کنند بلکه با استفاده از مصالح ساختمانی همچون فلز و شیشه و… سعی در به رخ کشیدن خلاقیت طراحان خود و جلب نظر خریداران را دارند.

 کارشناسان برنامه ریزی شهری بر این باورند که برداشت نادرست برخی سازمان‌های مربوط، کارشناسان و مهندسان معماری از خلاقیت و نوآوری در طراحی و ساخت‌وساز بناهای شهری، از دلایل اصلی نابسامانی‌ها و آشفتگی‌ها در عرصه‌ معماری امروز و به نوعی خودباختگی فرهنگی شده است.

به طوری که معماری پرشکوه اصیل ایرانی در شهرهای مختلف، از جمله اصفهان، شیراز، مشهد، یزد، کرمان، در عرصه‌ معماری معاصر تنها به دلیل سنتی بودن سبک آن به فراموشی سپرده می شود و اصولا در اینگونه موارد انگشت منتقدان به سمت، شهرداری به عنوان ارگانی که یکی از وظایف مدیران آن نظارت و تصویب ضوابط خاص ساختمان‌سازی می رود.

مهمترین فرد تصمیم گیر در نوع معماری ساختمان ها، کارفرماست

یک کارشناس معماری در مورد نوع معماری که در ساختمان‌سازی شهر اصفهان به کار برده می‌شود گفت: به نظرم مهم‌ترین بخش کارفرما است و آن‌ها باید این سبک را پذیرفته و به کار بگیرند در حال حاضر بسیاری از آن‌ها به سمت معماری رومی می‌روند که ایرانی نیست و یا در نماد از آجر که نماد معماری خشتی و ایرانی است کمتر استفاده می‌کنند.

محمد حسینی افزود: در واقع معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای امروز مغفول مانده و اغلب معماری‌ها بر گرفته از معماری شهر اصفهان نیست.

هویت معماری خود را از دست داده ایم

 معاون شهرسازی و معماری سابق شهرداری اصفهان در گفت وگو با یکی از رسانه های محلی زمان استفاده از سبک معماری اروپایی را مربوط به دوران پهلوی اول دانست و اظهارکرد: ما امروز هویت معماری خود را از دست داده ایم.

سید جمال الدین صمصمام شریعت با اشاره به اینکه گرایش ساختمان ها و المان های شهری، امروز به سمت سازه است، افزود: تلاش ما از شش سال گذشته تاکنون بر برگشت به معماری سبک اصفهان و بومی و در واقع بازگشت به خویشتن این شهر تاریخی و فرهنگی است.

وی همچنین گفت: در طراحی ساختمان های اداری نیز از الگوی معماری ایرانی ـ اسلامی استفاده نمی کنیم و مصالح به کار رفته نیز از نظر جنس و رنگ مصالح متناسب با معماری  ایرانی ـ اسلامی نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مسوولان در طرح بازنگری که از سال۹۰ تصویب شد، ضوابطی برای نماسازی و معماری در همه بخش‌های ساخت و ساز مشخص کردند، که همسو با سبک قدیم ساختمان های اصفهان است.

محمد نورصالحی با اشاره به اینکه نمی توانیم در مورد انطباق دقیق این ضوابط با معماری ایرانی ـ اسلامی اظهار نظر کنیم، گفت: تاکید ما بر استفاده از آجر و سنگ در نمای ساختمان است، چراکه طرح باید با معماری سنتی و بومی اصفهان همخوانی داشته باشد.

روی ذائقه مردم کار نکرده‌ایم

همچنین رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: در این اتفاق مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد مانند جامعه، بازار و به ویژه ذائقه مردم، در معماری درخواستی که از حرفه‌ای‌ها می‌شود ضعیف شده و تغییر جدی باید صورت بگیرد اما خیلی راحت نیست.

شیرین طغیانی اضافه کرد: در اینجا مدیریت شهری به عنوان  یک حلقه واسط و خط دهنده است، مدیریت شهری به دلیل درآمد زایی کوتاه مدت  در دراز مدت متحمل ضرر می شود از این رو، باید به این مورد توجه کرد. مورد دیگر، جامعه است که در حال حاضر به جای اینکه فرهنگ ساز باشد پیرو شده است. از طرف دیگر جامعه فرهنگی باید این ذائقه را به مردم بشناساند. این در حالیست که ما روی ذائقه مردم کار نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه مدیریت شهری در صنعت ساختمان‌سازی باید درآمدزایی معقول داشته باشد، گفت: مردم نیز باید متوجه شوند در چه فضایی زندگی می کنند و چه انتظاری از حرفه‌ای ها در زمینه معماری دارد و از سوی دیگر جامعه حرفه‌ای ارزش خود را با پول پایین نیاورد؛ اگر این سه مورد خوب کار شود با نیروی متخصصی که در شهر اصفهان است اتفاقات بهتری می‌افتد.

بنابراین با اجرای طرح های بازنگری و نظارت دقیق و جدی تر مسوولان در زمان صدور پروانه ساختمان و پایان کار آن همچنین استفاده از راهکارهای متخصصان و کارشناسان مربوطه، شاهد بازگشت واقعی طراحی ساختمان های شهر گنبدهای فیروزه ای باشیم.

گزارش:ناهید حاجی رضازاده

No tags for this post.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا