فرسودگی شغلی را باید جدی گرفت

فرسودگی شغلی یکی از راه های پاسخ دادن فرد به عوامل فشارزا درمحیط کار است که در اثر برخورد فرد در شغلش با همکاران، روسا، ارباب رجوع و….. پیش آمده و باعث تغییراتی در نگرش ها و رفتارهای فرد نسبت به کارش می شود.

حتما تا به حال گذرتان به ادارات و سازمان های دولتی افتاده است در بدو ورود به این سازمان ها اغلب با چهره افرادی رو به رو می شوید که به عنوان کارمند پشت میزهای کارشان نشسته اند. اغلب آنها افرادی خواب آلوده و پشت‌میزنشین هستند که اصلا حوصله ارباب روج را نداشته و می‌خواهد ساعت كاریشان را پر كرده و حقوق آخر ماهشان را دریافت كنند.

طبیعی است که در چنین شرایطی هر روز بیش از پیش خلاقیت در این افراد کشته می شود و سازمان ها دچار رخوت شده و دیگر اثری از تحرک و پویایی و نوآوری در آنها دیده نمی شود.

امروزه انسان ها در فرآیند سازگاری با محیط اجتماعی و شغلی خود محدودیت‌ها و فشارهایی را تحمل می کنند. از این رو، فشارهای موجود در محل كار منجر به فرسودگی شغلی كاركنان می شود. خستگی ناشی از فشارهای موجود در محل كار، نفس كار و همچنین علایم و حالات تحلیل رفتگی قوا، سرخوردگی و گوشه گیری در كاركنان در تعریف فرسودگی شغلی آمده است.

فرسودگی شغلی، عواقب و هزینه‌های زیادی را به افراد و سازمان ها تحمیل می‌كند به همین دلیل است که پرداختن به این موضوع همواره مورد توجه سازمان ها و دولت ها بوده است.

فرسودگی شغلی سندرمی است كه شامل فرسودگی فیزیكی، عاطفی و روانی است که با احساس شدید پایین بودن پیشرفت شخصی در فرد همراه است. افرادی که درگیر این پدیده می شوند، احساس می کنند هیچگونه پیشرفت و ترقی در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود ندارند.

به تازگی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) فرسودگی شغلی را به طور رسمی فوریت پزشکی خود در نسخه یازدهم در طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) قرار داد. WHO در تعریف فرسودگی شغلی این پدیده را به عنوان یک سندرم پزشکی «ناشی از تنش مزمن در محل کار تعریف کرده که به درستی مدیریت نشده است.» این تصمیم که در مجمع بهداشت جهانی گرفته  شده، در سال 2022 به اجرا در خواهد آمد.

نکته مهم در رابطه با این موضوع این است که فرسودگی شغلی با کمک شیوه‌ها و تدابیر خاصی قابل اصلاح و برگشت‌پذیر است و به راحتی می توان به درمان آن پرداخت. اما متاسفانه در کشور ما در بیشتر سازمان ها و اداره‌های دولتی این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

 گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا