وظیفه روابط عمومی ها مقابله با سونامی «جعل عمیق» است

با توجه به این اصطلاح لازم است روابطعمومیها برای مواجهه با «جعل عمیق» و اخبار جعلی به ویژه در عصر هوش مصنوعی بیش از پیش هوشیار باشند.
با توجه به تحولات حوزه ارتباطات و روابطعمومی و تغییر نقش و فعالیتهای روابطعمومیها در آینده و اکنون که فضای واقعی و مجازی پیوند عمیقی یافته اند به گونه ای که تمیز این دو از یکدیگر حقیقتا دشوار به نظر می رسد و با توجه به توسعه فناوریهای پوشیدنی به ویژه در عصر هوش مصنوعی و اینترنت همه اشیاء و همکاریهای فزاینده ماشینهای یادگیرنده و رباتها با انسانها، اشکالی جدیدی از روابطعمومی و ارتباطات شکل خواهد گرفت.
در عصر تکنولوژی که تعامل انسان و ماشین بیش از پیش شکل گرفته و گسترش یافته است، نیاز به هوش اجتماعی و ارتباطی و خلاقیت بیش از گذشته خواهد بود. پر واضح است در چنین عصری که بخش زیادی از فعالیتهای روزمره و تکرار شونده به ماشینها سپرده خواهد شد، باید تلاش کرد، برگ های برندهای به ویژه در جایگاه مدیریتی و تخصصی در این حوزه، رو کرد.
این گفته بدان معناست که روابطعمومیها علاوه بر تمامی فعالیت ها و مسوولیت هایی که پیش از این برایشان تعیین شده بود، باید خود را آماده چالشهای جدید کنند. چالشهایی همچون «جعل عمیق» یا «دیپ فیک» که برای مواجهه با این چالشها، ارتقای توانمندیها به خصوص در حوزه آیتی و افزایش انواع سوادهای نوین اعم از سواد رسانهای، سواد خبری، سواد بصری، دادهای و… در حوزه روابطعمومی لازم و ضروری است.
در عصری که تکنولوژی این چنین رشد کرده و در دسترس همه افراد قرار دارد، وظایف روابطعمومیها و رسانهها سختتر و خطیرتر خواهد شد و باید بتوانند به مشتریان و مخاطبانشان در تشخیص واقعی و یا جعلی بودن محتواهای مختلف از جمله اخبار و اطلاعات مرتبط با سازمانها، یاری رسانند.
ضمن اینکه توجه به این نکته ضروری است که روابطعمومی ها باید توان آیندهپژوهی داشته باشند به این معنی که پیش از وقوع تحولات، خود را آماده مواجهه با آنها کند.
دکتر مریم سلیمی_استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات
No tags for this post.