ترکیبی جدید از روغن ماهی برای جنگ با سرطان

دکتر کاترین فیلد Catherine Field محقق و پژوهشگر علوم تغذیه در دانشگاه آلبرتا، اسید چرب امگا 3 جدیدی به نام DHA را در برخی از ماهی ها یافته است که مکمل و تقویت کننده دارو های شیمی درمانی است. فیلد می گوید :مصرف اسید های چرب DHA قبل از شیمی درمانی در سرطان پستان انسان ها می تواند سلول های بدخیم بیشتری از سرطان را از بین ببرد.به عبارتی دیگر، درمان سرطان به کمک DHA قبل از شیمی درمانی می تواند سلول های سرطانی بیشتری را نسبت به زمانی که حتی دو یا چند دارو شیمیایی با هم ترکیب شوند، از میان ببرد.

 ارتباط بین سرطان و اسید های چرب امگا 3

این تحقیق در واقع از جایی آغاز شد که بیشتر بیماران در مورد رژیم غذایی خود در حین و یا بعد از شیمی درمانی سوال می پرسیدند. فیلد، استاد در بخش کشاورزی و علوم محیط زیست که قبلا در قالب پروژه ای تاثیر ورزش را بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان بررسی کرده بود. در طول این بررسی متوجه شد بیماران اطلاعات کمی را در ارتباط با تغذیه در طول انجام فرآیند شیمی درمانی دارند و همچنین زنان سوالات زیادی را در مورد تغذیه در طول و یا بعد از شیمی درمانی می پرسیدند که هیچ کدام پایه علمی نداشته است.

این تحقیق مراحل اولیه خود را می گذراند و مراحل ابتدایی با آزمایش های مکرر بر روی نمونه های غیر انسانی آغاز شده است. اگر این آزمایش ها در نمونه های انسانی با موفقیت همراه شود، به این معناست که امگا 3 می تواند به عنوان مکمل غذایی (چه خوراکی و چه تزریقی) برای مبتلایان به سرطان برای افزایش تاثیر دارو های شیمی درمانی استفاده شود. حتی در بعضی از موارد نیز می توان میزان داروی شیمی درمانی را کاهش داد. به گفته فیلد نشانه های مثبتی در سرطان های دیگر مانند سرطان ریه به ازای مقدار کافی اسید چرب دیده شده ولی همچنان تحقیقات بر روی سرطان پستان ادامه دارد.

فیلد در ادامه افزود: با در نظر گرفتن اینکه 40 درصد از انسان ها در طول عمرشان به سرطان مبتلا می شوند، ما امیدواریم که درمان سرطان را بسیار آسان تر و موثر تر از حال حاضر کنیم.

آزمایش بر روی انسان در گام بعدی

تیم تحقیقاتی دکتر فیلد مراحل پایانی آزمایش بر روی نمونه های غیر انسانی را می گذرانند و امیدوارند در سال آینده آزمایش بر روی انسان را نیز آغاز کنند و اگر این آزمایش ها موفقیت آمیز بود، برنامه برای توسعه بیشتر این درمان به مراکز درمانی در دستور کار است تا با درمان بیشتر انسان ها، عملکرد بهتر درمان نیز بدست آید. فیلد این فرآیند را برنامه ای 5 ساله تخمین زده است. از طرفی دیگر، تیم تحقیقاتی بدنبال درک بهتر چگونگی تاثیر اسید چرب DHA نسبت به دیگر اسید های چرب امگا 3، در بهبودی درمان سرطان است تا بتوان از آن به عنوان پیشگیری از سرطان استفاده کرد.

این تحقیق یک همکاری کامل میان رشته های مختلف دانشگاهی است که محققان کشاورزی بخشی از این همکاری هستند. مرکز کشاورزی دانشگاه آلبرتا با تولید و توسعه خلاقانه دانه های غنی از امگا 3 نقش بسزایی در روند تحقیقات و مراکز سرطان دانشگاه دارد.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا