مطالعه طوفان های خورشیدی توسط چین و اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ،  آکادمی علوم چین Chinese Academy of Sciences (CAS)  در نظر دارد با همکاری آژانس فضائی اتحادیه اروپا European Space Agency (ESA) در پروژه ای مشترک ، اقدام به طراحی ، ساخت و بهره برداری از ماهواری کنند که قادر به مطالعه مگنوتوسفر زمین Earth's magnetosphere از طریق تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس باشد .

این پروژه که با نام SMILE ( به معنی لبخند ) معرفی شده است ، از بین 13 طرح پیشنهادی در این رابطه انتخاب شده و قرار است در سال 2021 میلادی به بهره برداری برسد . بر اساس بیانیه ای که نوسط آکادمی علوم چین در این رابطه منتشر شده است ، برنامه ریزی پیش بینی شده برای این پروژه به گونه ای است که این ماهواره باید تاثیرات خورشید بر محیط زیست کره زمین را از طریق ترسیم تصاویر واکنش های بین طوفان های  خورشیدی و مگنوتوسفر ، بررسی کند . این تصاویر با استفاده از تکنیک های اشعه ایکس و امواج فرا بنفش دریافت خواهند شد .

لازم به توضیح است که پیش از این آژانس فضائی اتحادیه اروپا در یک پروژه مشترک با چین ، ماهواره مشابهی را که دابل استار Double Star نام داشت ، در سال 2003 میلادی به فضا فرستاده بود و وظیفه این ماهواره نیز بررسی تاثیرات امواج خورشیدی روی محیط زیست کره زمین بود .

بر اساس تعاریف علمی ، مگنوتوسفر  منطقه مغناطیسی پیرامون یک جرم فضایی است . کرهٔ زمین و  برخی دیگر از سیاره های منظومه شمسی دارای مگنو توسفر هستند . مگنو توسفر  هنگامی شکل میگیرد که جریانی از ذرات باردار ، مانند باد های خورشیدی ، در تعامل با میدان مغناطیسی ذاتی یک سیاره یا یک جسم مشابه منحرف میشود .

بادها یا طوفان های خورشیدی نیز جریانی از ذرات یونی و پلاسمای انرژی داری هستند که از طرف خورشید در فضا منتشر می شوند . این طوفان های خورشیدی در برخورد با اتمسفر زمین می توانند منجر به بروز برخی پدیده های جوی مانند شفق های قطبی شده و در سیستم های مخابراتی ، الکترونیکی و ارتباطی اختلال ایجاد کنند .