گردشگری سلامت از صنایع درآمدزا و رقابتی دنیاست
سفر برای درمان و بازیابی توان از مهم ترین اهداف گردشگری پزشکی است و اغلب اوقات، حول دریافت خدمات درمانی، فعالیت های اوقات فراغت نیز به بسته سلامت بیمار اضافه می شود. از آنجا وضعیت اقتصادی فعلی و مشکلات زندگی دلایل اصلی موثر به سطح استرس بالای زندگی افراد است. گردشگری سلامت یک انتخاب برای کسانی است که با توجه به سلامت بیشتر به سلامتی و رفاه خود، قصد دوری از زندگی پر استرس روزمره خود را دارند .
بازار گردشگری سلامت به عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزه های نوین گردشگری پیشرفته است. در سطح کلان، دولت ها علاقه مند به بهره مندی از مزایای اقتصادی ناشی از این صنعت هستند. گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار میرود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آیندهای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد.
برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده میشود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف میکند :استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آبهای معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر میشود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول میانجامد. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشورهای جهان اول یا پیشرفته و قیمتها و هزینهها در حد کشورهای در حال توسعه و جهان سوم است.
طی چند سال گذشته، به تعداد افرادی که به منظور استفاده از خدمات سلامت از کشورهایشان خارج شده اند، افزوده شده است.
این افزایش تعداد گردشگران پزشکی با عواملی نظیر هزینه بالای خدمات سلامت در کشورهای صنعتی، افزایش سهولت مسافرت های بین المللی، نرخ مطلوب تبدیل ارز در اقتصاد جهانی، پیشرفت های سریع تکنولوژی پزشکی، بهبود استانداردهای مراقبت در بیشتر کشورها و دسترسی گردشگران به شبکه اینترنت و همچنین تاسیس شرکت های جدید که تخصص درمانی ندارند، ارتباط دارد .
افزایش هزینه های درمانی در ایالات متحده و لیست های طولانی در انگلستان و کانادا، باعث شده است که بسیاری از بیماران ایالات متحده و اروپا به منظور دریافت خدمات پزشکی به کشورهای در حال توسعه جنوب شرقی آسیا سفر کنند .
سنگاپور مقصد با کیفیت گردشگری سلامت
سنگاپور مرکز پزشکی پیشرو آسیا با قابلیتهای پژوهشی پیشرفته است و باوجود اینکه مانند همسایگان خود تحتتاثیر بحران مالی ۱۹۹۷ قرار گرفت، اما اقتصاد صنعت بهداشت و درمان این کشور تا حد زیادی سالم باقی ماند؛ چنانچه سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۷ به سیستم بهداشت و درمان سنگاپور ششمین رتبه در سطح جهان و برترین رتبه در آسیا را اختصاص داد. سنگاپور به دلیل ارائه درمانهای پزشکی پیچیده و با کیفیت، مانند عملهای مغز و اعصاب و پیوند کبد و قلب از شهرت جهانی برخوردار است.
همچنین این کشور به واسطه استفاده از تکنولوژی برتر توسط پزشکانی که چندین مورد از «اولینها» در دنیا را در تاریخ پزشکی آسیا ثبت کردهاند، از شهرت جهانی برخوردار است؛ چنانکه فعالیتهای تبلیغاتی که برای ترویج گردشگری پزشکی کشور صورت میگیرند نیز به طور فزایندهای بر این موضوع متمرکز هستند. تنها مشکل سنگاپور در مقایسه با دیگر کشورهای مطرح شده در این فصل، گران بودن خدمات پزشکی این کشور است و از آنجایی که کیفیت بیمارستانهای مالزی، هند و تایلند در حال بهبود و رسیدن به استانداردهای مشابه سنگاپور است، شاید گردشگران پزشکی در نهایت به جای سنگاپور این کشورها را برای درمان پزشکی خود برگزینند. با این وضع سنگاپور با رقابت شدید منطقهای از سوی مالزی و تایلند، به عنوان دو رقیب اصلی خود مواجه است و به این فکر است که به عنوان اقدامی برای موفقیت در عرصه رقابت، نرخ قیمتهای خود را برابر با تایلند یا کمی پایینتر از آن تعیین کند. این کشور همچنین به داشتن استانداردهای بالای حرفهای و آموزشی و تمیزی شهرت دارد و به جای قیمت، میتواند از طریق خدمات با کیفیت برتر، خود را از رقبای مجاورش متمایز کند.
کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی سنگاپور در سطح عالی ارزیابی میشود. ایمنی، مورد اعتماد بودن، همراه با تحقیقات پیشرفته و اعتبار بینالمللی کشور در زمینه پزشکی، آن را به یک مرکز رهبری در آسیا بدل کرده است. سنگاپور با ۹ بیمارستان و ۲ مرکز خدمات پزشکی توانسته به اعتبارنامهی کمیسیون مشترک بینالمللی آمریکا (JCI) دست یابد.
وضعیت گردشگری سلامت در ایران
ایران با عنایت به مزیت های خود در گردشگری سلامت از جمله هزینه پایین، کیفیت بالای خدمات سلامت، پزشکان صلاحیت دار و دارابودن جاذبه های طبیعی فراوان، تصمیم دارد از این مزیت استفاده کند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه قانونی را تحت عنوان شرایط و ضوابط مراکز پزشکی پذیرای گردشگرسلامت به تصویب رسانده است و در آن این شرایط را مشخص کرده است.
این شرایط عبارتند از: شرایط عمومی، نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، شرایط جغرافیایی، شرایط جانبی و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به منظور زمینه سازی برای حضور موثر در بازارهای جهانی و تبدیل ایران به مرکز رفع نیازهای سلامت و پزشکی منطقه، در چارچوب سیاست های راهبردی و تجاری، بازاریابی خدمات سلامت ارائه کنند.
گردشگران سلامت بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند و ایران طی یک دهه گذشته پیشرفتی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در حوزه گردشگری سلامت داشته است.
No tags for this post.