جان دوباره بادبان خورشیدی به لطف پرتوهای مرگبار کیهانی

این بادبان خورشید که هم اکنون در مدار پایین زمین قرار دارد هفته گذشته دچار نقص فنی شد تا آنجاکه دانشمندان مرکز فضایی کالیفرنیا امید چندانی به بازیابی آن نداشتند اما حالا ورق برگشته است.

این بادبان خورشیدی که LightSail نام دارد چندی پیش توسط یک فروند موشک آریان 5 از مرکز فضایی کیپ کاناورال آمریکا در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

طراحی و ساخت این بادبان خورشیدی که از کارل ساگان، اخترشناس سرشناس آمریکایی در دهه های 70 و 80 میلادی الهام گرفته شده است با هدف بازکردن بادبانهای خورشیدی بزرگش در فضا راهی مدار زمین شده است.

دانشمندان این نظریه را مطرح می کنند که چنین سازه سبکی می تواند از انرژی منتشر شده از خورشیدی برای حرکت در فضا استفاده کند.

درحالی که دانشمندان نسبت به موفقیت این پروژه بسیار خوشبین بودند اما نقص فنی به وجود آمده در سیستمهای آن موجب شد تا LightSail در خاموشی فرو رود. نقص فنی یکی از رایانه های این بادبان خورشیدی عامل اصلی بروز این اتفاق عنوان شده است.

درحالی که طی 8 روز خاموشی LightSail تلاشهای زیادی برای بازگرداندن آن به روند قبلی صورت گرفته بود اما اتفاق مثبتی روی نداد تا اینکه به لطف کمک طبیعی پرتوهای کیهانی، این بادبان خورشیدی بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

به عقیده دانشمندان ذرات باردار کیهانی نقش زیادی در بازگشت دوباره این سیستم سبک وزن فضایی به مدار فعالیت داشته است.