با واقعیت مجازی به روم باستان سفر کنید

تماشای شهر پرزرق‌وبرق و باشکوه روم باستان دیگر برای گردشگران یک آرزوی دست‌نیافتنی و گران‌قیمت محسوب نشده و معابد باستانی این شهر در حال اجرای پروژه‌ای هستند که در آن بخش‌های مختلف شهر باستانی روم به‌طور دیجیتال بازسازی‌شده و قابل‌مشاهده است. این طرح بلند پروازانه از حدود ۱۰ سال پیش آغازشده بود و از روز گذشته به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کاربران هم‌اکنون می‌توانند با حرکتی پرواز گونه بر فراز روم باستان در هر نقطه‌ای که دوست داشتند حرکت کرده و دو سایت مهم این شهر در حال حاضر قابل‌بررسی است که عبارت‌اند از: میدانگاه بزرگ روم و کلیسای ماکسینوس و کنستانتین که توسط گروهی از باستان‌شناسان طراحی شده است.

در این پروژه که با عنوان تور تولد دوباره روم یا (The Rome Reborn tour) ارائه‌شده است، کاربران قادر به تماشای هفت هزار بنای باستانی و تاریخی شهر روم از سال ۳۲۰ میلادی به بعد هستند و کاربران می‌توانند هم از طریق عینک‌های واقعیت مجازی گوگل و هم به کمک رایانه به گشت‌وگذار در فضایی به وسعت ۱۴ کیلومترمربع بپردازند در آن شهر باستانی روم با کلیه جزئیات بازسازی‌شده است.

برنارد فریچر (Bernard Frischer) متخصص باستان‌شناسی دیجیتال و سرپرست این پروژه درباره نحوه شکل‌گیری ایده اولیه طرح بازسازی مجازی روم اعلام کرد: «این طرح برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ میلادی به ذهن من خطور کرد و من تصمیم داشتم این ابنیه شگفت‌انگیز را به دنیا بازگردانم. متأسفانه در آن زمان فناوری موردنیاز برای اجرای طرح، وجود نداشت. هم‌زمان با پیشرفت سریع تکنولوژی در سال‌های اخیر، ما مجبور شدیم سه بار طراحی این مدل‌ها را تغییر دهیم و سرانجام ۲۲ سال پس از شروع پروژه و صرف هزینه‌ای بالغ‌بر سه میلیون دلار ما موفق به اتمام طرح بازسازی مجازی روم باستان شدیم.»

کاربران هم‌اکنون می‌توانند با حرکتی پرواز گونه بر فراز روم باستان در هر نقطه‌ای که دوست داشتند حرکت کرده و دو سایت مهم این شهر در حال حاضر قابل‌بررسی است که عبارت‌اند از: میدانگاه بزرگ روم (Roman forum) و کلیسای ماکسینوس و کنستانتین (Basilica of Maxentius and Constantine) که توسط گروه از باستان‌شناسان طراحی شده است.

برنارد فریچر، باستان‌شناس ۶۹ ساله درباره انتخاب این دوره تاریخی از شهر روم گفت: ما دوره تاریخی سال ۳۲۰ میلادی را برای طرح خود انتخاب کردیم زیرا اطلاعات ما از این دوره بسیار جامع و کامل بوده و پس‌ازاین تاریخ بود که پایتخت به قسطنطنیه منتقل شد. هم‌اکنون شما می‌توانید به کمک واقعیت مجازی و به‌طور مجازی سوار بالن شده و در بالای شهر پرواز کرده، هرکجا نیاز داشتید ارتفاع را کم کرده، بین محوطه‌های تاریخی تردد کرده و آن‌ها را با جزئیات دیده و مطالب جدیدی بیاموزید. طی دو تا سه سال آینده بخش‌های مهم دیگری به این پروژه افزوده‌شده و معبد پانتئون و میدان بزرگ ورزشی روم (Colosseum) نیز قابل‌دیدن می‌شوند. نام این پروژه نیز به‌افتخار فلاویو بیوندو (Flavio Biondo) مورخ قرن ۱۵ میلادی انتخاب‌شده که به برای نخستین بار از مردم خواست به ویرانه‌های روم باستان توجه کرده و آن‌ها را بازسازی کنند.

فریچر هدف نهایی از این طرح را امکان تجربه مجازی نبرد گلادیاتورها در میدان بزرگ روم و تجربه ارابه سواری در این شهر باستانی دانسته شرکت طراح این پروژه نیز قصد اجرای مشابه آن را در شهر آتن و مقارن با عصر سقراط و بیت‌المقدس در زمان عیسی مسیح (ع) دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: france24

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا