بدنه سیاسی کشور محروم از نخبگان و خبرگان

استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و اقتصاددانان برای عبور از دشواری های اقتصادی در ماه های اخیر همواره مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی و مسئولان دولت بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در تازه ترین دیدار‌ خود با سران قوای سه‌ گانه با محوریت مسایل اقتصادی بار دیگر بر استفاده از فعالان دانشگاهی در حل مشکلات اقتصادی تاکید کردند.

ایشان قوای سه ‌گانه به‌ ویژه دولت را به استفاده از نظرات و راه ‌حل‌ های اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی فراخواندند و گفتند: شرایط کنونی کشور موجب شده است نخبگان و فعالان دلسوز، احساس مسوولیت مضاعف کنند و ظرفیت‌ها و داشته ‌های علمی و تجربی خود را به مسوولان عرضه کنند، بنابراین قدر این فرصت را بدانید و از پیشنهادهای نخبگان، فعالان دانشگاهی و اقتصادی استفاده‌ کامل کنید.

نخبگان در پیشرفت کشور تاثیرگذارند

ضیاء الله اعزازی ملکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص فراخوان اخیر مقام معظم رهبری خطاب به نخبگان و اندیشمندان کشور در خصوص ارایه نظر نسبت به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، گفت: این موضوع که مقام معظم رهبری در قالب فراخوان مطرح کردند، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که حضور نخبگان در موضوعی با این اهمیت خیلی می‌تواند در پیشرفت کشور تاثیرگذار باشد. توصیه‌ها و فرمایشات ایشان همیشه برای اقشار مختلف راهگشا بوده است.

وی افزود: این بار نیز ایشان در راستای تاکید به نقش مهم جامعه علمی کشور در پیشرفت علمی کشور از اندیشمندان و نخبگان خواستند تا نظرات خود را در خصوص این الگو مطرح کنند. نخبگان از جمله سرمایه‌های کشور هستند. از آنها می‌خواهم که به فراخوان رهبری لبیک بگویند. این الگوی مهم را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند نقش مهمی در پیشرفت جامعه علمی داشته باشند.

اعزازی مطرح کرد: این موضوع خیلی می‌تواند در پیشرفت جامعه علمی کشور تاثیرگذار باشد؛ چرا که با ورود نخبگان به این موضوع و بسیاری از موضوع‌های دیگر طبعا می‌توانیم منتظر گره گشایی و پیشرفت باشیم.

خروج از بحران‌های اقتصادی با ورود نخبگان به بدنه سیاسی   

بهمن آرمان، اقتصاددان گفت: بخش زیادی از چالش های کنونی کشور نتیجه سوء مدیریت ها و نبود بینش درست و دقیق است.

وی افزود: با اشاره به رویکردهای گوناگون دولت ها در به کارگیری از نیروهای متخصص گفت: رویکرد دولت ها در به کارگیری از افراد فن گرا (تکنوکرات) متفاوت است. برخی دولت ها در ساختارهای مدیریتی خود از متخصصان و صاحبان فن بیشتر بهره برده و به طوری طبیعی موفقیت این دولت ها در حوزه های گوناگون نیز بیشتر بود اما شماری نیز نسبت به وجود صاحبنظران علمی و متخصصان به ویژه در عرصه اقتصادی بی اعتنایی کردند.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر استفاده از نیروهای کارآمد و نخبه که برای بار چندم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، از توجه و نظر دور مانده است. در عرصه اجرایی کشور خبری از متخصصان مستقل نیست و به کارگیری آنان به برخی جناح گرایی ها معطوف شده است.

این استاد دانشگاه معتقد است: تا زمانی که بدنه سیاسی کشور خود را از نظر نخبگان و خبرگان محروم کند بدون شک دچار چالش های زیاد همانند وضعیت کنونی خواهیم شد.

ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی قوی از نخبگان کشور

دکتر الهام امین‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، استفاده از توانمندی‌های نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من باید یک بانک اطلاعاتی قوی از نخبگان و چهره‌های شاخص علمی کشور داشته باشیم تا بر اساس پیش‌بینی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک تقسیم کاری ملی ایجاد کنیم و هر نخبه‌ای در حوزه مشخص وارد عرصه شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان حضور نخبگان در تصمیم‌گیری‌های اجرایی کشور کافی نبوده است، ‌گفت: برای استفاده از توانمندی‌های نخبگان در تصمیم‌گیری‌های اجرایی باید موازی‌کاری را کنار بگذاریم.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: متاسفانه تا کنون به آن اندازه‌ای که باید از توانمندی‌های نخبگان در کشور استفاده نشده است و تا کنون چهره‌های اجرایی بدون تکیه بر نظرات علمی برنامه‌ریزی‌های خود را پیش برده‌اند.

امین‌زاده با تاکید بر اینکه علت کافی نبودن حضور نخبگان علمی در تصمیم گیری‌های اجرایی باید ریشه یابی و بررسی شود،‌ گفت: در واقع اگر هم از توانمندی‌های نخبگان در کشور استفاده شده، به اندازه کافی نبوده و بیشتر اوقات اساتید و نخبگان ما کار خود را انجام می‌دهند و بخش‌های اجرایی حوزه‌های سه قوه نیز کار خود را انجام می‌دهند.

ضرورت توانمندسازی نخبگان و صاحبان استعداد

دکتر حسن سالاریه، معاون آینده سازان بنیاد نخبگان گفت: استعدادهای برتر دانشگاهی اعم از دانشجو و دانش آموخته باید با مسایل و نیازهای روز کشور آشنا شوند و بتوانند در راستای رفع این مشکلات گام بردارند. در همین راستا آن چیزی که مهم است، آگاه کردن آنان از معضلات و مشکلات کشور است تا بتوانند برای حل این مشکلات وارد شوند.

به گفته وی، این افراد باید اجرای برنامه های توانمندسازی در حوزه‌های مساله شناسی، حل مساله، کار گروهی و افزایش ظرفیت‌های فکری-روحی، برای ورود به عرصه تاثیرگذاری دانش بنیان و ژرف آماده شوند.

وی افزود: باید بخش های خصوصی، دولتی و اجرایی برای استفاده از دانشجویان صاحب استعداد برتر، ورود پیدا کنند تا با همکاری دانشگاه‌ها، معاونت علمی، این مستعدان با انجام پروژه هایی مهارت حل معضلات را پیدا کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا