نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پایش بهداشت بیمارستان با ریز تراشه هوشمند

همانگونه که در همه بیمارستان های فرانسه باید روش های بهداشتی ساده ای همانند ضد عفونی کردن دست ها با محلولی از آب و الکل به طور مدوام انجام شود  ، تمامی کارکنان بخش بیماری های عفونی و گرمسیری در بیمارستان (Hopital Nord de Marseille) شمال مارسی نیز از این قانون ساده پیروی می کنند .

قابل توجه است که بعضی اوقات کارکنان بیمارستان ها این نکته را فراموش کرده و از مواد ضد عفونی کننده برای پاک کردن و ضد عفونی کرن دست های خود استفاده نمی کنند . بیمارستان مارسی برای حل این مساله ، از یک سیستم جدید  به نام  Medi-HandTrace استفاده کرده است .

پرفسور فیلیپ بروکی (Philippe Brouqui) رئیس بخش بیماری های عفونی و گرمسیری بیمارستان شمالی مارسی ، این سیستم را از سال 2013 مورد آزمایش قرار داده است . در این سیستم ، باید یک تراشه را در کفش کارکنان کارگذاشت تا بتوان آنان را زیر نظر گرفت و به این ترتیب تعداد دفعاتی را که آنها از دستگاه ضدعفونی کننده استفاده می کنند ، ثبت می شود .

پرفسور بروکی در این رابطه می گوید : یک مدار ردیاب ، زیر سطح اتاق قرار داده می شود و به این ترتیب سیستم قادر است کفش هایی که تراشه مذکور در آنها جاسازی شده را شناسایی کند . نکته قابل ذکر این است که هر تراشه به نام فردی مشخص ثبت شده و سیستم می تواند شناسایی کند که این فرد در محدوده این ردیاب قرار دارد . زمانی که این فرد از محلول آب و الکل استفاده می کند ، پیامی به سیستم فرستاده می شود که مشخص می سازد فرد دستان خود را ضد عفونی کرده است .

لازم به توضیح است که پرفسور بروکی محلول ضد عفونی کننده و سیستم قابل ردیابی Medi-HandTrace  را در اتاق بیماران این بیمارستان نیز به کار گرفته است .

رئیس بخش بیماری های عفونی و گرمسیری بیمارستان شمالی مارسی در توضیح این مساله می گوید : ” برای اینکه ما قوانین سازمان بهداشت جهانی را به خوبی رعایت کنیم در این بیمارستان یک دستگاه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهیم . در دستور العمل سازمان بهداشت جهانی آمده که همه کارکنان پیش از تماس با بیمار باید دست هایشان را ضدعفونی کنند . این دستگاه برای کارکنان این امکان را فراهم می سازد تا در زمان ویزیت بیمار نیز دست هایشان تمیز و ضد عفونی باشد . “

قابل ذکر است که هنگامی که بخش اول این سیستم در سال 2013 راه اندازی شد ، میزان عملکرد افراد 20 درصد بوده در حالی که در حال حاضر این رقم بین 40 تا 60 درصد در نوسان است .

اعتقاد بر این است که داده های جمع آوری شده توسط این سیستم به ناظران بهداشتی کمک می کند تا درک بهتری از مشکللات عفونت های درون- بیمارستانی داشته باشند و همچنین این سیستم سبب بهبود رعایت اصول بهداشتی در بیمارستان ها خواهد شد . علاوه بر این، داده های ثبت شده نشان می دهند که در این بیمارستان، بهبود قابل توجهی در هنگام کار فردی و گروهی به وجود آمده است .

لازم به ذکر است که برنامه بعدی که باید در این روند در نظر گرفته شود، نصب یک سیستم هشدار دهنده بوده که در صورت غفلت و فراموشی کارکنان در ضدعفونی کردن دست ها ، آلارم داده و هشدار لازم را اعلام کند .

پرفسور بروکی در توضیحات خود افزود : ” ما از یک سیستم پیامک نیز برخوردار هستیم که هر 15 روز یک بار به داوطلبان اعضای هیات که در دو گروه متفاوت در دو شیفت مختلف کار می کنند ، یک پیامک فرستاده می شود تا میزان به کارگیری ضد عفونی برای تمیز بودن دست ها را به ما اعلام می دهد و در کل به ما نشان می دهد که آیا پیشرفتی داشته ایم یا نه.

لازم به توضیح است که این سیستم توسط یک شرکت فرانسوی متخصص الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به نام میکرو بی  (Micro Be) طراحی شده است . دکتر سرژ ترنوار (Serge Ternoir) مدیر این شرکت فرانسوی می گوید که آن ها پیش از طراحی سیستم فعلی ، بر روی تراشه ها و کفش های مختلف کار کرده اند

او در ادامه می افزاید :  ” برای کار گذاری تراشه ، شکافی در کفش ایجاد می کنیم ، تراشه را وارد آن کرده و شکاف را دوباره با چسب ضد آب می چسبانیم . اما چرا از کفش استفاده می کنیم ؟ به دلیل اینکه کفش بخشی از پوشش کاملاً شخصی کارکنان بیمارستان است .

کارکنان بهداشتی و پزشکان این بیمارستان بر این باور هستند که این بهترین سیستمی خواهد بود که می تواند میزان عفونت های درون- بیمارستانی را کاهش دهد .

پرفسور بروکی در ادمه می گوید : ” بخش ما بزرگترین مصرف کننده مواد ضدعفونی کننده  در این بیمارستان است حتی زمانی که تنها بیست درصد از ما به ضدعفونی کردن درست می پرداختیم . به این معنا که در واقع در جاهای دیگر، یعنی نه تنها در همه بیمارستان های فرانسه بلکه در سراسر دنیا، کارکنان بیمارستان ها همیشه دست هایشان را ضدعفونی نمی کنند و به نظر می رسد این موضوع اصلی ترین دلیلی است که ما نمی توانیم با عفونت های درون-بیمارستانی مبارزه کنیم .

براساس آمار وزارت بهداشت فرانسه ، سالانه نزدیک به هشتصد هزار نفر در فرانسه به عفونت های درون- بیمارستانی مبتلا می شوند که از این تعداد ده هزار نفر جان خود را از دست می دهند .

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل