کیفیت خوابتان را افزایش دهید

جسا گمبل Jessa Gamble  نویسنده و روزنامه نگار علمی اهل کانادا، به افرادی مثل شما پیشنهاد افزایش زمان بیداری در شبانه روز را بیان می کند، مردم عکس العمل های متفاوتی را نشان می دهند. بعضی از آن ها نمی دانند که با زمان اضافی چه کار کنند و آن را خسته کننده می خوانند. ولی آدم هایی هستند که برای تک تک ثانیه های اضافی برنامه داشتند.

وقتی ما از افزودن زمان به زندگی حرف می زنیم منظور افزایش طول عمر و یا زندگی کردن بیشتر نیست. بلکه به جای آن کاهش زمان خوابیدن و افزایش زمان بیداری فرد است. حذف زمان خوابیدن شاید تعادل بین زندگی و کار را در زندگی مردم عادی برهم بزند ولی به کمک علم می توان کمتر ولی با تاثیر بیشتر خوابید.

انسان ها چیزی در حدود یک سوم مدت زندگی شان را می خوابند ولی آیا این زمان به درستی استفاده می شود، آیا زمان رفتن به تخت خواب و چشمان را بستن و فکر کردن می تواند به گونه ای دیگر صرف شود؟ و آیا می توانید ادعا کنید که خواب شما موثر بوده است؟

عمیق ترین و احیا کننده ترین بخش خواب در مراحل سوم و چهارم خواب اتفاق می افتد و بعد از مرحله چهارم بخشی به نام REM وجود دارد که رویا و یا خواب دیدن در آن رخ می دهد. در بخش REM قسمتی از مغز انسان که مربوط به احساسات می شود همانند زمان بیداری مغز فعالیت می کند که سبب می شود شما رویا پردازی کنید. به گفته گمبل، هنگامی که شما مراحل اول و دوم خواب را گذراندید و در مراحل سوم و چهارم و یا اندکی در مرحله REM قرار گرفتید، می توان گفت خواب موثری را داشته اید. 

دارو ها و فن آوری های ویژه ای برای کاهش نیاز به خواب وجود دارد که بیشتر در ارتش و سربازانی که نیاز به بیدار ماندن طولانی مدت دارند مصرف می شود که عوارض جانبی هم به همراه دارند.

گمبل اضافه کرد با افزایش سن، چرخه شبانه روزی فرد دچار تغییر می شود و قدرت درک انسان دچار زوال می شود و به همین خاطر کیفیت خواب نیز کاهش می یابد. در صورتی که ساعت اصلی مغز در جوانان، آن ها را تشویق به بیدار ماندن می کند و خواب را در آخرین گزینه کار ها قرار می دهد.

حال چگونه می توان خواب بهتری داشت؟ در ابتدا اتاق خواب باید کاملا تاریک باشد به گونه ای که دیوار مقابل قابل شناسایی نباشد. تلفن همراه خود را تا حد ممکن از خود دور کنید زیرا طیف نوری آن باعث فریب دادن مغز و احساس روز بودن را ایجاد می کند.

گرم شدن پاها قبل از خواب می تواند عملیات خواب را به تعویق اندازد. با استفاده از تخت خواب های هوشمند که با مدیریت دمای تخت خواب به عملیات خواب سرعت می دهد و همچنین با بیدار کردن شما در سبکترین مرحله خواب، حس خواب آلودگی نیز از بین خواهد می برد.

گمبل در نهایت می گوید: مطالعات نشان داده است کسانی که از بیدار بودن و زندگی در دنیای واقعی درک کامل دارند، زندگیشان تحت تاثیر اتفاقات مثبت قرار می گیرید و امید وارم که هر چه زودتر مردم بیدار شوند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا