محافظت از سازه ها با کاغذ دیواری ضد انفجار

استفاده سربازان از کاغذ های دیواری بسیار نازک جهت در امان بودن از امواج ناشی از انفجار کمی باور نکردنی به نظر می رسد اما این محصول جدید که همچنان در بخش مهندسی ارتش آمریکا در حال آزمایش شدن است با استفاده از الیافی ویژه مانع از تخریب دیوار در اثر انفجار می شود.

شما در عکس های باقی مانده از جنگ جهانی اول بقایای ساختمان های آسیب دیده ای را مشاهده می کنید که سطح شیشه پنجره های آن ها با استفاده از چسب های نواری به صورت ضربدری پوشانده شده است. این چسب ها باعث می شوند تا هنگام وقوع انفجار شیشه ها شکسته نشده و از این طریق جان افراد ساکن ساختمان حفظ شود , دقیقا مشابه کاری که این الیاف هم اکنون در برابر انفجار برای دیوار ها انجام می دهد.

به گفته نیک بون یکی از مهندسان مکانیک فعال در این پروژه در مرکز تحقیقات و توسعه ایالت می سی سی پی , سربازان در زمان جنگ در درون ساختمان های ویرانه و یا نیمه کاره ای پناه می گیرند و از آنجا با دشمن مبارزه می نمایند , ساختمان هایی معمولی که از آجر و بلوک ساخته شده اند و در صورت برخورد هر گونه ماده منفجره و یا موشک به راحتی واژگون و تخریب می شوند.

 این کاغذ دیواری که اردیبهشت امسال از آن رونمایی شد به راحتی قابل حمل بوده و با سرعت بالا روی هر نوع دیواری اجرا می شود و مقاومت دیوار مورد نظر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. روی رول این کاغذ لایه ای نازک از چسب وجود داشته که به صورت شطرنجی با الیاف این پارچه در هم آمیخته شده است. به گفته نیک بون این کاغذ دیواری می تواند با سرعتی بسیار بالا بقایای هر نوع دیواری را کاملا مستحکم کرده و آن را تبدیل به سنگری مقاوم نماید.

به گفته محققان و دانشمندان تیم طراحی این محصول اکنون در فاز آزمایشی و مطالعاتی خود قرار داشته و به زودی می تواند در میدان های جنگ مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا