مدیر طرح رصدخانه ملی: برای رشد علمی، دانشگاههای کشور باید جهانی شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کاشان، رضا منصوری در زنگ اندیشگاه معماری علم در ایران و دانشگاه جهانی در دانشگاه کاشان اظهار داشت: توسعه علمی کشور هم به معنی محیط زیست و هم به معنی محیط ژئوپلیتیک (زمین، سیاسی)، باید پایدار باشد تا امنیت منطقه را حفظ کنیم.

استاد دانشگاه شریف خاطر نشان کرد: هر جامعه ای برای افزایش توان کارشناسی خود برای رشد علم و فناوری در سطوح عالی و در همه زمینه ها نهادی به نام دانشگاه تاسیس می کند.

منصوری اظهار داشت: اولین فرض برای کارا بودن این نهاد آزادی تفکر است که با جذب متفکران و افراد خلاق در عالی ترین سطح و فراهم آوردن امکانات پشتیبانی تحقیقاتی در حد ممکن به سرعت متجلی می شود.

وی گفت: توسعه علمی ایران رو به رشد است و این دوره فرصت طلایی است که باید دانشگاه ها به نحو احسن از آن استفاده کنند.

وی جهانی شدن دانشگاه ها را برای توسعه علمی کشور ضروری دانست و افزود: تربیت نیروی انسانی موجه در تمام سطوح، ایجاد ساختار اداری چابک با استانداردهای جهانی، آموزش برای درک جهانی از رفتار دانشگاهی، اعمال روش های امتحان شده به منظور جذب نیروهای جهانی و همکاری حداکثری بین المللی در چارچوب اهداف دانشگاه از موارد راهبرد اجرایی برای جهانی شدن دانشگاههاست.

استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه توسعه بدون درک مفهوم نوین علم، پایدار نیست، گفت: هیچکدام از کشورهای اسلامی پس از حدود 200 سال آشنایی با غرب، هنوز نتوانسته اند از سد عقب ماندگی عبور کنند و به عنوان کشوری پیشرفته به جمع پرچمداران توسعه اقتصادی، علمی و فنی بپیوندند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال گذار به مدرنیت و در دوره نقل علم است، افزود: مجموعه ناهنجاری های ناشی از تصوری سطحی از مفهوم مدرنیت و علم را سندرم دوره نقل می گویند.

منصوری اجتماع و گفتمان علمی را دو مفهوم کلیدی در علم مدرن نام برد و اظهار داشت: تا اجتماع علمی وجود نداشته باشد فرآیند علم بوجود نمی آید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا