نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امگا 3 سطح ادراک کهنسالان را افزایش می دهد

بر اساس پژوهش های جدید ، میزان سطح امگا 3 در بدن افراد کهنسال ، ارتباط مستقیمی با میزان خطر ابتلا به آلزایمر دارد . اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی ، مغزهای آجیل و برخی از دانه های گیاهی مانند تخم کتان یافت شده و می تواند قدرت ادراک ذهنی را در بین افراد کهنسال ، افزایش دهد .  

به جرات می توان اسیدهای چرب امگا 3 را مفید ترین نوع چربی ها دانست که دو نوع EPA و DHA آن در ماهی ها موجود بوده و نوع  ALA (alpha-linolenic acid) آن در مغزها و دانه های  گیاهی موجود است .

در همین زمینه آرون باربی Aron Barbey از دانشگاه ایلینویز University of Illinois اعلام کرد : " پژوهش های جدید نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین نوع تغذیه و کاهش و آسیب ادراک ذهنی و سلسله اعساب وجود دارد که می تواند منجر به ضایعاتی همچون آلزایمر شود . "

این مطالعات همچنین دارای شواهد و مدارکی قطعی است که نشان می دهد تغذیه مناسب به حفظ قدرت ذهنی و عملکرد مغز کمک کرده و عوارض ناشی از کهنسالی را کاهش می دهد . این موضوع نشان دهنده اهمیت و نقش بسیار مهم تغذیه در دوران کهنسالی است .

در این مطالعات 40 نفر فرد بالغ که از سلامت کامل برخوردار بودند مورد بررسی قرار گرفتند . این افراد در رده های سنی بین 65 تا 75 سال بوده و تمامی آن ها نوعی ژن در بدن خود داشتند که به عنوان عامل اصلی ایجاد آلزایمر شناخته می شود .

در این پژوهش ها ، قابلیت های ذهنی افراد شرکت کننده ، توسط پژوهشگران ارزیابی شده و سطح اسیدهای چرب EPA  و DHA خون آن ها نیز اندازه گیری شد .

سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با نتایج به دست آمده از این مطالعات اعلام کرد : " ما قادر به اثبات وجود ارتباط بین حجم قشر قدامی کورتکس مغز که مسئول ادراک و فعالیت های ذهنی محیطی انسان است ، با میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شده ایم . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Frontiers in Aging Neuroscience  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل