مغز بزرگتر ، طول عمر بیشتر

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که اندازه مغز ، اهمیت بسیاری در طول عمر و بقای موجودات دارد . در حقیقت هر چه مغز بزرگتر باشد ، صلاحیت صاحب آن برای بقا در طبیعت بیشتر خواهد بود این موضوع در همه موجودات صادق بوده و دانشمندان دریافتند حتی ماهی هایی که دارای مغز بزرگتری هستند ، از شانس بقای بیشتری نسبت به هم نوعان خود برخوردار بوده و احتمال بقای آن ها به ویژه در شرایط بحرانی ، بیشتر است .

پژوهشگران در مطالعات جدید خود ، به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه اندازه و ابعاد مغز می تواند یک مزیت تکاملی محسوب شود . در حقیقت اندازه و حجم مغز ، گنجینه ای ارزشمند برای حفظ بقا و  ادامه حیات محسوب می شود .

در همین زمینه آلکساندر کوترسچال Alexander Kotrschal سرپرست این تیم پژوهشی در دانشگاه استکهلم Stockholm University واقع در کشور سوئد اعلام کرد : " ما برای نخستین بار از طریق آزمایش های انجام شده علمی ، توانستیم به طور قطعی اثبات کنیم که ابعاد بزرگتر مغز ، یک مزیت تکاملی محسوب می شود . "

در این مطالعات ، پژوهشگران به تحقیق و مطالعه تاثیر ابعاد مغز در بقا و تداوم حیات ماهی های گوپی  guppies fish پرداختند که نوعی ماهی آکواریومی تزئینی آب شیرین بوده و در اصل بومی مناطقی از دریای کارائیب محسوب می شود .

پژوهشگران در این مطالعات ، به صورت مصنوعی اقدام به تولید ماهی هایی از این نژاد کردند که برخی از آن ها دارای مغزی بزرگ و برخی دیگر دارای مغزهای کوچکی بودند . در ادامه ، دانشمندان اقدام به رها سازی 4 هزار و 800 ماهی پرورش داده شده با ابعاد مختلف مغزی در محوطه ای بزرگ کردند که عینا مانند محیط زیست طبیعی این موجودات ، شبیه سازی شده بود و در آن شکارچیان عادی و طبیعی این ماهی ها نیز وجود داشتند . این ماهی ها برای مدتی طولانی در این محیط باقی مانده و دانشمندان پس از شش ماه وقفه ، به بررسی شرایط این اکو سیستم مصنوعی پرداختند . نتیجه به دست آمده ، نشان می داد که در این میان اکثریت ماهی های گوپی باقی مانده ، از گروهی هستند که دارای مغزی بزرگ تر بوده و  به تبع آن قابلیت دوام و بقای بیشتری داشته اند .

در این مطالعات مشخص شد که داشتن مغز بزرگ تر ، به ماهی ها این توانائی را می دهد که در برابر شکارچیان طبیعی خود و شرایط نامناسب زیستی ، دوام اورده و بقا پیدا کنند .

در خاتمه داستین پن Dustin Penn معاون این تیم پژوهشی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه وین University of Veterinary Medicine Vienna در کشور اتریش اعلام کرد : " یافته های ما نشان می دهد که داشتن مغز بزرگتر ، شرایط بقا و دوام آوردن در طبیعت را بیشتر می کند . "

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Ecology Letters منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا