نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کالسکه برای نوزادان خطرناک است

 بر اساس نتایج یک پژوهش که توسط دانشمندان مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک که به‌اختصار (GCARE) نامیده می‌شود، انجام‌شده و در ژورنال تخصصی محیط‌زیست جهانی (Environment International ) منتشرشده است؛ مشخص شد که قرار دادن کودکان در کالسکه سبب می‌شود آن‌ها به میزان ۶۰ درصد بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

در این مطالعات اعلام‌شده است که معمولاً نوزادان در کالسکه‌های خود در ارتفاعی بین ۵۵ تا ۵۸ سانتیمتر از سطح زمین قرار داشته و لوله‌های اگزوز خودروها نیز معمولاً در همین ارتفاع و حداکثر تا فاصله ۱ متری از سطح جاده تعبیه می‌شوند. این امر موجب افزایش آسیب‌پذیری نوزادان شده و آن‌ها را در معرض آلودگی بیشتر نسبت به بزرگ‌سالان قرار می‌دهد.

وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.

پرفسور پراشانت کومار مدیر و مؤسس مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک در این رابطه اعلام کرد: «ما می‌دانیم که نوزادان به نسبت افراد بالغ، تنفس‌های عمیق‌تری داشته و حجم ریه آن‌ها نسبت به بدنشان بیشتر از بزرگ‌سالان است. مطالعات ما نشان می‌دهد وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.»

علاوه بر این، پژوهشگران دلایل دیگری را نیز برای عدم استفاده از کالسکه ذکر می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. نتایج یک مطالعه انجام‌شده توسط محققان بیمارستان کودکان تورنتو نشان می‌دهد استفاده از کالسکه می‌تواند موجب بی‌ثباتی رفتار کودکان شود.

 

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل