سبزی با طعم نفت و فاضلاب!

خبری که بازتاب فراوانی داشت و باعث شد تا بسیاری از دستگاه های ذی‌ربط رسیدگی به این معضل را در اولویت قرار دهند.

نفوذ نفت به چاه های آب کشاورزی تایید شد

تاسیسات نفت جنوب تهران واقع در باقرشهر شامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، خطوط لوله و مخابرات، پالایشگاه تهران، منطقه سه گازرسانی کشور، شرکت بهران و ایرانول می شود که اکنون بسیاری از لوله های تاسیسات نفت فرسوده شده و نشتی نفت دارند و این امر موجب استحصال نفت توسط چاهای اطراف تاسیسات شده و بسیاری از مزارع باقرشهر و کهریزک خشک شده اند. هم اکنون سرایت این مواد نفتی حیات شهروندان، زمین های کشاورزی، محیط زیست و گونه های جانوری باقرشهر در جنوب پایتخت را به مخاطره انداخته است.

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران چندی پیش در بازدید سر زده از اراضی پالایشگاه نفت شهید تندگویان با انتقاد شدید از عملکرد این مجموعه در حوزه محیط زیست اظهارداشت: نفت به چاه های آب کشاورزی و زمین های اطراف نفوذ کرده و باعث آلودگی آنها شده است.

وی افزود: بی‌توجهی پالایشگاه و سایر واحدهای نفتی منطقه باعث نفوذ نفت به آب های زیرزمینی شده و اکنون برخی از چاه‌های کشاورزی اطراف پالایشگاه آلوده به مواد نفتی هستند.

کلانتری با بیان اینکه پالایشگاه نفت تهران به ضوابط و مقررات محیط زیستی توجه نکرده و باعث آلودگی آب های زیرزمینی منطقه شده است، گفت: در این زمینه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری بلافاصله در دستگاه قضایی طرح دعوی کرده و مسوولان نفتی باید پاسخگوی اعمال خود در خصوص این آلودگی زیست محیطی باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: به طور قطع این پالایشگاه در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار می‌گیرد و مدیران آن نیز به علت تهدید علیه بهداشت عمومی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی با اظهار تاسف از عدم برخورد دستگاه های اجرایی ذیربط در زمینه تولید و نظارت بر محصولات کشاورزی و آب خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست موضوع را تا رفع آلودگی و پاکسازی منطقه از مواد نفتی از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهد کرد.

کلانتری افزود: سلامت شهروندان این منطقه و مردمی که در مجاورت آن زندگی می کنند یا از محصولات کشاورزی تولیدی در این منطقه استفاده می کنند شوخی بردار نیست و در این خصوص هیچ تعارفی با مسوولان ذی ربط نخواهیم داشت.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به آلودگی نفتی

هدایت الله جمالی پور، فرماندار ری اظهار داشت: کمیته ویژه رسیدگی به آلودگی نفتی به ریاست معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری و دستگاه های زیربط در فرمانداری ری تشکیل شده است.

وی افزود: بررسی وضعیت آلودگی حوزه تاسیسات نفت جنوب تهران، ارزیابی میزان تاثیرگذاری هر یک از واحدهای مستقر در آن مکان و همچنین تشخیص میزان آلودگی از محورهای تشکیل این کمیته است.

معاون استاندار تهران عنوان کرد: تعیین سهم هر یک از واحدهای صنعتی در اصلاح روش و رفع آلودگی زیست محیطی در منطقه باید صورت گیرد تا معضل آلودگی نفتی در منطقه حل شود.

وی ادامه داد: کمیته ویژه رسیدگی به آلودگی نفتی باید نتیجه بررسی های خود را به شورای تامین جهت اتخاذ تصمیم ارایه دهد.

جمالی پور گفت: اصلاح وضع موجود، انجام تدابیر لازم در زمینه جلوگیری از گسترش، مهار و رفع آلودگی زیست محیطی از اقدامات موثری است که باید از سوی دستگاه های مربوطه انجام گیرد.

ادامه آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی جنوب تهران

نشت نفت در زمین های کشاورزی جنوب پایتخت درحالی رخ می دهد که طی سال های اخیر آبیاری بخش هایی از زمین ها به ویژه کشت سبزی و صیفی جات این منطقه با فاضلاب نیز خبرساز شده است.

خسرو صادق نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در این خصوص گفت: متاسفانه آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی و صیفی برخی شهرها و استان‌ها از جمله جنوب تهران همچنان ادامه دارد و متاسفانه هنوز این مشکل به طور کامل بر طرف نشده است.

وی افزود: برای برخورد با این پدیده به خصوص با توجه به احتمال بروز مواردی از بیماری وبا و انتقال این بیماری، از طریق آلودگی‌های ناشی از فاضلاب، استان‌ها و شهرهایی که مزارع آنها با فاضلاب آبیاری می‌شود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، شناسایی شده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ برای مقابله اساسی و جدی با این پدیده غیر بهداشتی، برنامه جدیدی با عنوان «برنامه ایمنی فاضلاب» با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو آماده شده که بر اساس آن مسیرهای آبیاری با فاضلاب شناسایی شده تا از انتقال فاضلاب جلوگیری شود و به نوعی برنامه پیشگیرانه را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در گذشته برخورد با پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب به این شکل بود که به صورت موردی با مواردی که آبیاری با فاضلاب داشتند، برخورد می‌شد و علاوه بر اینکه کشاورزان و استفاده کنندگان از فاضلاب در مزارع به دستگاه قضایی معرفی می شدند،محصولات آنها نیز معدوم می شد.

صادق نیت گفت: در برنامه جدید یک پله جلوتر رفتیم و با شناسایی مسیرهای انتقال فاضلاب و جاهایی که فاضلاب از سیستم خارج می‌شود تا به محل نهایی و مزارع برسد، این مسیرها را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مسدود می‌کنیم و به نوعی چرخه انتقال فاضلاب به مزارع بسته می‌شود و به این ترتیب امکان استفاده و بهره‌برداری از فاضلاب در مزارع کشاورزی از بین می‌رود.

فاضلاب تصفیه شده به درد کشاورزی نمی خورد

علی مریدی، سرپرست دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست نیز گفت: در تهران با دارا بودن جمعیت هشت میلیونی و گاهی 10 تا 12 میلیونی در روز، حجم بالایی فاضلاب تولید می شود. آب مصرفی سالانه تهران حدود یک میلیارد متر مکعب است که 80 تا 90 درصد آن به فاضلاب تبدیل می شود و به طبیعت باز می گردد.
وی افزود: اگر این روند اصولی مدیریت نشود دو اتفاق رخ می دهد، یکی اینکه بخش زیادی از فاضلاب از طریق چاه های جذبی و خانگی به مرور جذب آب های زیر زمینی می شود؛ در حقیقت دلیل اینکه گاهی گزارش می شود برای مثال غلظت نیترات در آب یک دشت افزایش یافته همین دفع غیر اصولی فاضلاب است.
مریدی ادامه داد: دوم اینکه بخشی از فاضلاب هم در آب های سطحی تخلیه می شود به ویژه در نقاط شمالی تهران که معمولا بستر زمین سنگی است و آبرفتی نیست و امکان ایجاد چاه های جذبی هم وجود ندارد؛ از اینرو بخش زیادی از فاضلاب وارد رودخانه ها می شوند.
وی گفت: این آب از طریق نهرهای مختلف از جمله فیروزآباد وارد دشت های جنوبی تهران شده و توسط کشاورزان به صورت غیراصولی بهره برداری می شود، البته سال های اخیر به دلیل اینکه شبکه فاضلاب تهران توسعه خوبی یافته و مراقبت هایی هم صورت گرفته است، بهره برداری زراعی از فاضلاب کم شده اما نمی توانیم منکر وجود آن شویم.
به گفته مریدی، مسوولیت اصلی در بحث فاضلاب و مدیریت آن با وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور است، در واقع آنها موظف هستند شبکه های فاضلاب را در تمام شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگ طراحی و اجرا کنند و با اجرای آن فاضلاب ها را جمع آوری و در تصفیه خانه ها تصفیه کنند تا زمانی که به حد استاندارد رسید، مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
وی تاکید کرد: البته توصیه ما بیشتر این است که فاضلاب تصفیه شده در صنعت و تغذیه مصنوعی منابع مورد استفاده قرار گیرد چون معمولا فاضلاب تصفیه شده چندان به درد کشاورزی به ویژه کشت صیفی جات نمی خورد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا