ابداع روش جدید درمان افسردگی در سوئد

سینا پرس : مطالعات و پژوهش های محققان سوئدی نشان می دهند که داروهای ضد افسردگی به افراد سالمند مبتلا به افسردگی کمکی برای غلبه بر این بیماری نخواهند کرد .

پژوهش های انجام شده توسط انجمن سوئدی ارزیابی فن آوری در بهداشت و درمان (Swedish Council on Technology Assessment in Health Care) نشان می دهد که بدن سالمندان 65 ساله و بالاتر به داروهای ضد افسردگی واکنش مثبت نشان نمی دهند در حالی که درمان های روانشناختی همچون اشکال مختلف و ملایم رفتار درمانی شناختی (cognitive behavioral therapy) می تواند در این موارد موثر واقع شود .   

لازم به ذکر است که رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) یک رویکرد روان‌ درمانی است که احساسات ناکارآمد و رفتارها ، فرایندها و مضامین شناختی ناسازگارانه را از طریق برخی از روش ‌های سیستماتیک ، صریح و هدفدار مورد توجه قرار می دهد . در واقع نام این روش به رفتار درمانی ، شناخت درمانی  و به ترکیبی از این دو روش درمانی اشاره دارد که بر اساس اصول پایه و پژوهش ‌های رفتاری و شناختی انجام می گیرد . رفتار درمانی شناختی با تمرکز بر حل مساله به حل مشکلات خاص می پردازد و در این رویکرد ، درمان بر پایه عمل گرایی بوده و تلاش می‌ کند با انتخاب استراتژی خاص ، به فرد برای مواجه شدن با مشکل مورد نظر کمک شود .

انجمن سوئدی ارزیابی فن آوری در بهداشت و درمان اعلام کرد که داروهای مهارکننده‌ باز جذب سروتونین SSRIs (selective serotonin re-uptake inhibitors) در کوتاه مدت ، هیچ تاثیری بر بیماران سالمند نداشته و همانند قرص های خنثی (  آبنباتی ) عمل می کنند و به عنوان دارونما به بیمار ارائه می شود .

قابل ذکر است که داروهای مهارکننده‌ باز جذب سروتونین (SSRIs) دسته‌ ای از داروهای ضد افسردگی هستند که در درمان افسردگی و برخی از انواع اختلالات اضطرابی و شخصیتی کاربرد دارند . این نوع داروها پرتجویزترین گروه از داروهای ضد افسردگی در ایالات متحده امریکا و برخی از کشورهای دیگر هستند  .

نوعی دیگر از داروهای ضد افسردگی ، داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین نوراپی نفرین SNRIs (serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors) است که نسبت به دیگر داروهای ضد افسردگی برای افراد مسن موثرتر خواهد بود . با این حال این نوع داروها نیز از عوارض جانبی مانند سرگیجه ، خشکی دهان ، اسهال یا یبوست برخوردار هستند که با توجه به واکنش بدن فرد ممکن است ظاهر شوند .

به اعتقاد پژوهشگران انجمن سوئدی ارزیابی فن آوری در بهداشت و درمان ، درمان افسردگی در افراد سالمند بهتر است با تکیه بر اشکال ساده رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) که تنها شکل مداخله روانی است ، انجام گیرد چرا که این روش می تواند علائم افسردگی را در این گونه افراد کاهش دهد . لازم به ذکر است که در موارد افسردگی های خفیف ، فعالیت های بدنی نیز می توانند به عنوان عامل کمک کننده ظاهر شوند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا