نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحقیقات تولید شیر برای مبتلایان به نارسایی لاکتوز

 رسول کدخدایی  در گفت وگو با ایرنا افزود: این تحقیقات به صورت سه جانبه میان پژوهشکده صنایع غذایی ایران، مرکز تحقیقات هیدروکلوئید فیلیپس در انگلستان و دانشگاه صنعتی هویی در چین در حال انجام است.وی با بیان اینکه درصدی از مردم مبتلا به نارسایی لاکتوز هستند، اظهار کرد:این افراد به دلیل فقدان آنزیم لاکتاز در دستگاه گوارش در سوخت و ساز و هضم لاکتوز یا قند شیر ناتوان هستند.

وی افزود: به همین دلیل با مصرف شیر و فراورده های غیر تخمیری لبنی این افراد دچار اختلالات گوارشی می شوند بنابراین از مصرف این مواد غذایی مهم محروم هستند.
کدخدایی بیان کرد: در این تحقیقات سه جانبه تلاش می شود با استفاده از منابع صمغی داخلی و بومی از جمله صمغ فارسی و کتیرا ،بستری فراهم شود که با افزودن آنزیم لاکتاز و نیز آهن به عنوان یکی از مواد غذایی مهم به شیر میسر شود.

وی گفت: ماده معدنی آهن را نمی شود به خاطر طعم فلزی ،بوی بد و رنگ قهوه ای آن مستقیم به مواد غذایی اضافه کرد.
کدخدایی اظهار کرد: در این کار تحقیقاتی بناست که این مواد معدنی تحت بسترهای آماده سازی شده به شیر افزوده شود و در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
وی افزود: به این ترتیب فرد بدون چشیدن طعم آهن و تاثیر آن بر روی ذائقه و نیز با وجود آنزیم لاکتاز می تواند از شیر استفاده و دچار مشکل نشود.رییس پژوهشکده صنایع غذایی بیان کرد: این محصول با هدف رفع مشکل بیماران مبتلا به نارسایی لاکتوز انجام می شود. وی گفت: هم اکنون تیم تحقیقاتی مشغول فعالیت بر روی این پروژه هستند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل