آزمایش فضاپیما برای سفر به مریخ

وقتی که میلیاردها دلار هزینه یک پژوهش و ماموریت فضایی می‌شود، نخستین موردی که باید به آن توجه داشت این است که وقتی موشک اولیه ه سوی خارج از زمین شلیک می‌شود، سفینه یادشده از پس فشار وارد آمده بربیاید. به همین دلیلی نیز فضاپیمای ویژه‌ای که سازمان فضایی اروپا برای سفر به مریخ ساخته است، با سنگین‌ترین آزمایش‌ها روبرو شده است.

این فضاپیما که با نام اگزو مارس (Exomars) شناخته می‌شود، در حقیقت یک پروژه مشترک است که توسط چند کشور مختلف انجام می‌شود. این فضاپیما قرار است تا در سال ۲۰۲۱ بر روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید و کاوش در آنجا را آغاز کند. هدف اصلی از این کار این است که نشانه‌هایی از حیات در این سیاره یافت شود و این نشانه‌ها می‌توانند به حیات موجود در زمان حال یا حیات‌های منقرض شده در گذشته مرتبط باشند.

این وسیله نقلیه در آزمایش‌های خود با سنگین‌ترین فشارها روبرو می‌شود که یکی از آن‌ها آزمایش STM یا آزمایش مدل حرارتی ساختاری است که در آزمایشگاه‌های شرکت ایرباس در تولوز فرانسه انجام می‌شوند. البته مدلی که می‌بینید قرار نیست راهی مریخ شود بلکه نمونه آزمایش‌شده، تقریبا نسخه‌ای است که شباهت کاملی با نسخه نهایی خواهد داشت.

این آزمایش‌ها موجب می‌شوند که اگر ایرادی وجود دارد، بتوان به‌سرعت آن را شناسایی کرد و این امر موجب می‌گردد که بتوان نواقص پروژه را بدون ایجاد خطر هزینه‌های بسیار سنگین رفع کرد. در حال حاضر این فضاپیما توانسته است تا در مقابل آزمایش‌های لرزش تا سقف ۱۰۰ هرتز آزمایش جاذبه تا سقف ۱۰٫۵G دوام آورده و سربلند باشد.

همچنین دیگر آزمایشی که بر روی اگزو مارس انجام می‌شود، تست حرارتی آن است تا دانشمندان متوجه شوند که این سفینه در مواجهه با شرایط حرارتی مختلف چگونه عمل خواهد کرد. این سفینه قرار است تا در سال ۲۰۲۰ با یک موشک پروتون به مقصد مریخ اعزام شود.

منبع: BBC