نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رتبه بندی لایدن چگونه انجام می شود؟

در این رتبه بندی، دانشگاه ها براساس ضریب تأثیر تحقیقات انجام شده توسط محققان هر دانشگاه و مشارکت آنها در همکاری های علمی، مورد ارزیابی قرار می گیرد. تمرکز اصلی در رتبه بندی لایدن، تأثیر استنادی (citation impact) مقاله ها با استفاده از یک روش شناسی خاص است که تفاوت میان حوزه های علمی در استنادها و همکاری های بین المللی را مورد محاسبه قرار می دهد.

براساس رتبه بندی 2018 CWTS Leiden بین سال های 2013 و 2016، بیش از 938 دانشگاه از 55 کشور مختلف جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند که براین اساس، دانشگاه راکفلر (آمریکا) بالاتر از دانشگاه های MIT (موسسه فناوری ماساچوست)، استنفورد، هاروارد و پرینستون، در صدر فهرست رتبه بندی جهانی تأثیر علمی (global ranking of scientific impact) قرار گرفت.

در طول این بازه زمانی 2799 مقاله توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه راکفلر تهیه شد که بیشتر این مقالات در حوزه بیوپزشکی و علوم بهداشتی بودند.

تقریبا حدود یک سوم از مقالات منتشر شده توسط این دانشگاه بین سال های 2013 و 2016 در صدر 10 درصد مقاله پرارجاع جای داشتند.

در بین کل نشریات منتشر شده توسط دانشگاه راکفلر در این بازه زمانی 3 ساله، 5.2 درصد نشریات با ضریب تأثیر بسیار بالا (extremely high impact) تعیین شدند.

پیشتازی دانشگاه های چین

براساس رتبه بندی CWTS Leiden Ranking 2018، موسسات چینی در بین موسسات برتر در حوزه فیزیک، ریاضیات، علوم رایانه و مهندسی جای گرفتند که در این بین، دانشگاه تسینگوآ (چین) رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به پرارجاع ترین مقالات در ویکی پدیا

بیشترین میزان همکاری در حوزه تولید مشارکتی مقالات مربوط به دانشگاه های فرانسه بود که در 90 درصد موارد، 18 دانشگاه این کشور با همکاری موسسات دیگر این کشور مقالات را تهیه کرده بودند. بیشترین میزان همکاری در زمینه تولید مقاله مربوط به محققان دانشگاه سوربن (99.5 درصد) بود.

همچنین در زمینه همکاری های بین المللی، دانشگاه ملک عبدالعزیز (عربستان سعودی) 91 درصد مقالات خود را با همکاری محققانی از کشور های دیگر تهیه کرده بود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل