کهن ترین پل ارتباطی، همگام با تجارت الکترونیکی شد

اصلی ترین ویژگی این فناوری ها یعنی به اصطلاح فشردگی زمان و مکان بسیاری از محدودیت های جغرافیایی و زمانی در دنیای فیزیکی را از میان برداشته و ظرفیت های بدیع و گسترده ای را در اختیار دنیای تجارت و صاحبان آن قرار داده است. امروزه برخی اعتقاد دارند صنعت پست در گذر از این دوران دچار افول شده و با شتاب‌گیری اینترنت و نفوذ شبکه‌های جدید ارتباطی درمیان مردم دیر یا زود به دست فراموشی سپرده می شود اما برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که پیشرفت وسایل ارتباط‌ جمعی و گسترش شبکه‌های اینترنتی فرصت مناسبی را در اختیار شرکت‌های پستی قرار داده تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه وظیفه خود را انجام دهند.

محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی مدیرعامل شرکت ملی پست، به سرویس‌های تجارت الکترونیک شرکت ملی پست نیز اشاره کرد و گفت: این حوزه که تا پیش از این مربوط به معاونت فناوری می‌شد، حالا به معاونت فنی و بازرگانی منتقل شده است. واقعیت این است که مجموعه پست به عنوان یک ابزار در کنار سایر کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار می‌گیرد تا در نهایت بتواند تولید ارزش کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست می‌تواند برای دیگر کسب و کارهای خصوصی همانند یک منبع حمایتی عمل کند، تاکید کرد: کسب و کارهای خصوصی باید هزینه زیادی را انجام دهند تا ساختار لازم برای فعالیت را ایجاد کند. در حالی که شرکت ملی پست این ساختار را در اختیار دارد و می‌تواند به آنها نیز کمک کند. برای مثال به جای اینکه شرکت‌های خرد بخواهند حمل و نقل مخصوص به خود را به وجود بیاورند که بسیار هزینه‌بر است؛ ما می‌توانیم یک خدمت حمل و نقلی بسیار مطمئن را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، بدون اینکه حاشیه سود بالایی را برای خود بخواهیم.

وی با اشاره به تفاوت تجارت الکترونیک در شرکت ملی پست و دیگر شرکت‌های خصوصی اظهار کرد: آنها فروشگاه‌داری می‌کردند و در عرصه حمل و نقلی ورود نمی‌کردند که ما آن را انجام می‌دادیم، امری که در سطح کلان و کشوری ما آن را انجام می‌دهیم. همچنین ما یک بازار الکترونیک و یک درگاه حمل و نقل الکترونیک داریم و تجارت الکترونیک برای ما در این حوزه‌ها تعریف می‌شود.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه اساسا محصولی که تجارت الکترونیک به وجود می‌آورد، کالاهای تفننی و نه اساسی است، اظهار کرد: پست از طریق امکانات خود فروشگاه‌هایی ایجاد کرده است و از طریق درگاه‌های پرداخت از ابتدا تا انتهای خدمات‌رسانی را برنامه‌ریزی می‌کند و شرکت‌ها نیز می‌توانند همه محصولاتشان را از این طریق ارسال کنند اما محدودیت‌های قانونی مربوط به برخی کالاهای ارسالی و برخی دیگر از محدودیت‌ها باعث شد تا آن شرکت‌های خصوصی بستر فعالیت خود را از شرکت ملی پست منتقل کنند.

احمدی با بیان اینکه شرکت پست قراری برای رقابت با شرکت‌های خصوصی در حوزه تجارت الکترونیک نداشته است، گفت: ما قبلا با فروشگاه‌های زیادی برای ارایه خدمات قرارداد داشتیم که بعد از آن نیز از طریق یک واسطه آن را انجام می‌دادیم و بعدها برای اینکه بخواهیم این واسطه‌ها را حذف کنیم، خودمان یک درگاه پرداخت الکترونیک برای خدمات‌رسانی بهتر ایجاد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم در عرصه‌ای که تخصص ما نیست، وارد شویم، گفت: ما این هدف را که پست در حوزه‌های مربوط به خودش وارد شود، را دنبال می‌کنیم. در بحث تجارت الکترونیک نیز ما ابزاری بودیم که به ضربه‌گیر خوبی برای فروشگاه‌های الکترونیک تبدیل شده‌ بودیم. ضمن اینکه در حوزه بین ‌الملل نیز ما با برخی از شرکت‌های بین المللی کسب و کارهایی را شروع کرده‌ایم که آن‌ها بازار را پیدا می‌کنند و ما بخشی از خدمات را انجام می‌دهیم.

تجارت الکترونیکی با رویکرد حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

کاظمی مطلق، معاون پیشین تجارت الکترونیک نیز یکی از اهداف تجارت الکترونیک را رویکرد حمایت از کسب و کارهای اینترنتی عنوان کرد و گفت: با ایجاد gate way  ( درگاه) این موضوع در حال مدیریت است. از طریق این gate way امکان توسعه بازار برای کسب و کارهای مزبور فراهم خواهد شد و در زیرساخت های فراهم شده از سوی شرکت ملی پست، فعالیت ها به صورت امن و با هزینه های کمتر انجام می شود. از طرف دیگر سامانه بازار الکترونیک پست با هدف حمایت و تسهیل گری در توسعه کسب و کار های کوچک راه اندازی شده است که از طریق نشانی Ebazar.post.ir در دسترس است. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با مراجعه به واحدهای اجرایی می توانند در کمترین زمان ممکن شروع به فعالیت کنند و از فضای اختصاص یافته مجازی در سامانه بازار الکترونیک جهت معرفی و فروش کالاها و تولیدات خود در مقابل هزینه ابونمان مختصر سالیانه استفاده نمایند.

وی افزود: در کسب و کارهای اینترنتی فعالیت مالی  به دو گونه آنلاین و COD (پرداخت در محل) است. اگرچه در پرداخت های آنلاین، تراکنش های مالی شفاف تر و سریع تر خواهد بود اما در حال حاضر اکثریت مشتریان ترجیح می دهند هزینه را در محل و پس از دریافت کالا پرداخت کنند. این موضوع نقش حساس پست را در تحویل امانات بیشتر نشان می دهد چرا که دریافت کالا از این طریق و پرداخت وجه به مامور پست برای مردم نیز مطمئن تر و قابل قبول تر است.

به گفته وی، به موازات توسعه سامانه جامع تجارت الکترونیک و استفاده از روش های امن پرداخت الکترونیک و همچنین توسعه بازارهای مربوطه، ظرفیت افزایش بازارها تا حدود 10 برابر بازار کنونی امکانپذیر است.

آینده پست در گروی سرویس تجارت الكترونیك

پاکدل، مدیر کل سرویس های پستی نیز گفت: با توجه به ماهیت فعالیت‌های شرکت ملی پست، مبحث تجارت الکترونیک برای پست دیگر یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت برای موفقیت تجاری در آینده است.تجارت الکترونیکی (E- commerce) عبارت است از انجام تمامی مراحل تجارت از طریق شبکه‌های رایانه ای و مخابراتی بدون نیاز به حضور فیزیکی در معامله. تجارت الکترونیک ابزاری در کنار سایر ابزارها و وسایل نیست، بلکه یک نگرش و روش جدید است که باعث ایجاد تغییرهای شگرف در یک سازمان می شود.

وی یکی از مهم ترین بخش های بازارهای دیجیتالی و کسب و کارهای اینترنتی را ارسال مطمئن انواع محصول های خریداری شده به مشتری نهایی دانست و ادامه داد: طبیعتا برای حفظ حقوق خریدار و جلب اعتماد وی و همچنین به صرفه بودن هزینه‌های ارسال کالاهای خریداری شده توسط مشتریان، ورود شرکت ملی پست به این مقوله اجتناب ناپذیر است اما از طرف دیگر شرکت در صورتی می تواند این وظیفه را بدرستی انجام دهد و رضایت و اطمینان خریدار را جلب کند که بداند دقیقا چه کالایی ارسال می‌شود و آیا فروشنده در صورت نارضایتی خریدار حاضر به پذیرفتن تعهدات خود هست یا خیر؟ اینجاست که موضوع میزان مداخله و نظارت شرکت ملی پست و سایر سازمان‌های ذیربط مهم خواهد بود. ضمن اینکه وظیفه پست فروشگاه‌داری نیست و از جایی که کالا تبدیل به مرسوله می شود، وظیفه شرکت ملی پست آغاز خواهد شد.

به گفته وی، پیش نویس آیین‌نامه اجرایی تجارت الکترونیک در اوایل سال 96 تدوین شد که در آن وظایف هر کدام از سازمان‌ها و ذینفعان مشخص شد به همین دلیل لازم بود قوانین یا آیین نامه های کامل تر و جامع تری تدوین شوند تا دقیقا مرزهای ورود هر سازمان ها را به این مقوله روشن کنند. به استناد بند مذکور از اساسنامه، شرکت ملی پست وظیفه نظارت بر فرآیندهای اصلی و مدیریت وجوه حاصله را از طریق سامانه مرتبط بر عهده داشته و از سوی دیگر با توجه به ماهیت فعالیت کسب و کاری توسعه بازار در چارچوب فعالیت های خود را با دقت نظر ویژه دنبال می کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا