نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۴۰ درصد پساب‌های بیمارستانی عفونی هستند

هم اکنون در ایران به ازای هر تخت بیمارستانی نزدیک به سه کیلوگرم زباله تولید می شود که این رقم در کشورهای پیشرفته به یک کیلوگرم هم نمی رسد؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد زباله های هر تخت بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می دهند.

بر اساس برآوردی که انجام شده حدود ۴۵۰ تن پسماند پزشکی در کشور و ۸۰ تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود که ۲۵ درصد آن زباله های عفونی است که در زمینه ضدعفونی، جمع آوری و دفع آنها مشکلات بسیاری وجود دارد. هنوز تعدادی از بیمارستان ها و اکثر درمانگاه ها در کشور فاقد سیستم ضدعفونی کردن و نیز امحاء زباله های عفونی هستند. شهرداری‌های هم فاقد زیر ساخت ها و تجهیزات لازم برای جمع آوری و دفع زباله های بیمارستانی و عفونی هستند و با توجه به نبود اعتبارات مورد نیاز وزارتخانه های بهداشت و کشور هر یک مسئولیت را  به دیگری محول می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست هم تنها وظیفه نظارت را برای خود قائل است.   

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران از لزوم تعیین تکلیف بحث تفکیک زباله از مبدا خبر داد و گفت: تفکیک زباله از مبدا می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های شهر را کم کند؛ اما شدیدا نیاز به فرهنگسازی داریم و دستگاه‌های متولی همچون صدا و سیما و … باید پای کار بیایند و در مورد تفکیک زباله از مبدا فرهنگسازی کنند؛ چرا که تفکیک زباله از مبدا حدود 20 تا 30 درصد از هزینه‌ها را می‌کاهد.

وی درباره زباله های بیمارستانی افزود: تاکنون چندین جلسه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص داشته ایم. شهرداری تهران، فرمانداری، ‌دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست باید در جلسه‌ای که ظرف 15 روز آینده تشکیل می‌شود تکلیف زباله‌های بیمارستانی را مشخص کنند.

ضرورت تفکیک پسماندهای خطرآفرین

محمد بازگیر، مدیرکل محیط زیست شهر تهران نیز درباره پسماند های بیمارستانی گفت گفت: بحث مدیریت پسماند و زباله های بیمارستانی با تاکید براینکه پسماندهای بیمارستانی باید به درستی امحا شود، گفت: اگر این پسماندها به‌ درستی جداسازی و امحا نشوند، خطرآفرین خواهد بود و عواقب بدی به دنبال دارد. در میان پسماندهای بیمارستانی بخشی از پسماندها عفونی هستند و در بخش دیگری نیز پسماندهای تیز و برنده وجود دارد که باید از یکدیگر تفکیک شوند.

وی افزود: برخی واحدهای درمانی در سطح تهران هنوز قانون تفکیک پسماندها را انجام نمی دهند و در این زمینه کم کاری می‌کنند که سازمان محیط زیست بر اساس ضوابط موجود به این واحدهای درمانی متخلف تذکر می دهد چرا که این پسماندها خطرناک است و بار میکروبی و آلودگی بالایی دارد که برای سلامت مردم خطرآفرین است. در سال گذشته حدود ۱۰ مرکز درمانی فاقد استاندارد در مدیریت پسماند بودند که به آنها اخطار داده شد و بازرسی از این واحدهای درمانی آغاز شده است.

برخوردار نبودن10 درصد بیمارستان ها از استاندارد لازم

صادق نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه ۱۰ درصد بیمارستان ها از استاندارد مدیریت پسماند برخوردار نیستند، گفت: ۴۰ درصد پساب های بیمارستانی عفونی هستند. هم اکنون اکثر بیمارستان ها کار تفکیک زباله را به خوبی انجام می دهند اما ۱۰ درصد بیمارستان ها عملکرد خوبی در زمینه مدیریت پسماند ندارند که این موضوع یکی از چالش های بیمارستان ها در رابطه با بحث عفونت های بیمارستانی است.

به گفته وی، تاثیر محیط بیمارستان در افزایش عفونت هایی که ناشی از این محیط هستند بر سلامت پرسنل و بیماران بسیار اهمیت دارد که باید به آن توجه شود از این رو بیمارستان ها ملزم به مدیریت پسماندهای خود هستند که در تفاهم نامه ای هم که با سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پسماندهای بیمارستانی داشتیم، قرار شد این موضوع در سریعترین زمان ممکن به وضعیت مطلوب خود دست یابد. دستگاه هایی که در حال حاضر در بیمارستان های مجهز وجود دارد به تایید سازمان محیط زیست رسیده است اما پس از تفکیک زباله باید شهرداری نیز به عملکرد خوب به درستی عمل کند اما متأسفانه شهرداری در این رابطه به خوبی عمل نمی ‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد پساب های بیمارستانی عفونی هستند، گفت: آلودگی این پساب ها با استفاده از دستگاه های تصفیه باید کاهش پیدا کرده و بی خطر شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره نظارت وزارت بهداشت بر عملکرد بیمارستان ها در حوزه پسماند نیز توضیح داد: نظارت کارشناسان بهداشت مستقر در بیمارستان ها از عملکرد بیمارستان ها در رابطه با تفکیک زباله ها انجام می‌شود و در مرحله بعدی این بیمارستان ها اعتبارسنجی می شوند تا مشکل پسماندهای بیمارستانی حل شود.

دفع پسماندهای خطرناک با روش سنتی!

پیش از این كشورهای پیشرفته و توسعه یافته از زباله سوز و سپس از طریق پلاسما ، اقدام به امحاء پسماندهای عفونی می‌كردند. هم اکنون نیز با استفاده از سیستم های استریل كردن و بی خطرسازی  اقدام به دفع پسماندهای بیمارستانی می‌كنند.

این در حالی است که برخی از بیمارستان ها طرح تفكیك اجزاء پسماند را به طور كامل و صحیح انجام نمی دهند و پسماند های عفونی و عادی را با هم جمع آوری و بسته بندی می کنند. همچنین در بسیاری از مناطق کشور ما دفع این پسماندهای خطرناک همچنان با روش سنتی و از طریق دفن صورت می گیرد؛ دفن پسماندهای بیمارستانی،علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی و آب‌های زیرزمینی ، خطر گسترش برخی از بیماری‌ها را در پی دارد. استفاده از دستگاه زباله‌سوز و حتی پلاسما كردن نیز با تكنولوژهای روز جهان فاصله بسیاری دارد و لازم است برای امحاء پسماندهای بیمارستانی از شیوه های نوین و جدید و استاندارد بهره جست.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل