راز کثیف باتری‌ها

باتری در دنیای امروزی ما به‌عنوان منبع انرژی سبز شناخته می‌شود ولی به نظر می‌رسد که دانشمندان چندان با این موضوع موافق نیستند. تحقیقات جدید انجام‌شده از راز کثیفی درباره باتری‌ها پرده‌برداری کرده است که نشان می‌دهد این انباره‌های انرژی در نوع خود تأثیر بسزایی بر روی آلودگی زمین‌دارند.

دو دانشمند به نام‌های اریک هیتینگر (Eric Hittinger) از انستیتوی فناوری روچستر و اینز آوه زدو (Inês Azevedo) از مرکز تحقیقات فناوری و محیط‌زیست دانشگاه کارنگی ملون به تازگی تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند که نتایج بسیار جالبی را برملا می‌کند.

چگونه یک باتری آلایندگی زیادی به همراه دارد؟

بر اساس این نتایج مشخص‌شده است که امروزه انسان‌ها در کشورهایی مانند آمریکا با روشی خاص از باتری‌ها استفاده می‌کنند. این روشش خاص به این معنی است که در بیشتر موارد از باتری برای ذخیره انرژی در زمان ارزان بودن آن و استفاده از انرژی در زمان گران شدن آن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب دو دلیل اصلی وجود خواهد داشت که به آلاینده بودن باتری‌ها منتهی می‌شوند:

 1- انباره‌های انرژی موجب افزایش ارزش منبع انرژی‌ای می‌شوند که از آن کشیده می‌شوند و ارزش منبع انرژی‌ای که در خروجی و تخلیه باتری با آن رقابت می‌شود را کاهش می‌دهند. حال با این شرایط اگر این باتری‌ها از طریق منابع انرژی کربن محور تغذیه کنند، در عمل شاهد افزایش چشمگیر میزان احتراق برای پر کردن باتری‌ها خواهیم بود. به عبارت ساده‌تر، اگر باتری‌ها با استفاده از ژنراتورهای مبتنی بر سوخت فسیلی پر شوند، عملا می‌توانند آلایندگی بیشتری به نسبت استفاده مستقیم از سوخت فسیلی ایجاد کنند.

2- میزان انرژی استفاده شده با انرژی بازگشت داده شده یکسان نیست. این امر به این معنی است که تحقیقات نشان داده‌اند، به ازای هر یک مگاوات انرژی خروجی باتری، 1.25 مگاوات انرژی برای پر کردن این باتری‌ها مصرف‌شده است. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که بهره‌وری باتری‌ها برابر با 80 درصد باشد درحالی‌که بهره‌وری باتری‌های امروزی در محدوده‌ای بین 40 تا 90 درصد قرار دارد.

آینده باتری‌ها چگونه خواهد بود؟

در انتهای این مقاله علمی نیز به روش‌هایی برای بهبود بهره‌وری باتری‌ها و کاهش آلایندگی آن‌ها اشاره‌شده است. این روش‌ها نشان می‌دهند که قانون‌گذاران می‌توانند با اعمال قوانین مناسب، به‌راحتی این میزان آلایندگی را کاهش بدهند. این روش‌ها شامل تغییر منبع پر کردن انرژی در باتری‌ها به منابع انرژی سبز مانند باد و غیره، تسهیل قوانین برای ورود نوآوری به بازار تولید باتری‌ها، چندین و چند ایده دیگر است که نشان می‌دهد درصورتی‌که یک کشور بخواهد به فکر محیط‌زیست بهتر باشد، ابتدا باید جلوی سود گرا بودن ذهن شرکت‌های بزرگ حاضر در عرصه باتری را بگیرد.

منبع: Vox

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا