ستون‌های حیات چگونه شکل‌گرفته‌اند؟

تصاویر کهکشان‌ها و سایر کرات همواره جذابیت بسیار بالایی برای رسانه‌ها دارند ولی این تصاویر با  تصاویر اولیه برداشت‌شده توسط دانشمندان تفاوت بسیار زیادی دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر نیز عدم وجود رنگ در فضا است. برای این کار دانشمندان فیلترهای مختلفی را بر روی تصاویر قرار می‌دهند.

این فیلترها موجب می‌شوند تا تنها نور ساتع شده از یک طیف رنگ خاص بر روی خروجی قابل‌مشاهده  باشد.به‌این‌ترتیب ترکیب کردن چندین عکس مختلف می‌تواند رنگ‌بندی موردنظر را برای نقاط مختلف نشان بدهد. در این میان یکی از محبوب‌ترین تصاویر نجومی جهان را باید تصویری دانست که بانام ستون‌های حیات نامیده می‌شود.

این تصویر در حقیقت سه توده عظیم گازی را نشان می‌دهد که در یک خوشه کهکشانی به شکل سه ستون درآمده و شکلی بسیار منحصربه‌فرد را ایجاد کرده‌اند. این تصویر در ابتدا در سال 1995 توسط تلسکوپ هابل برداشت‌شده بود ولی به تدریج بهبود پیدا کرده و پیشرفت داده شد.

حال دانشمندان توضیح داده‌اند که این عکس چگونه برداشت‌شده است. در حقیقت این تصویر به‌واسطه برداشت چهار تصویر مختلف به‌دست‌آمده است که یکی از آن‌ها بیش از بقیه بزرگنمایی شده بود و به همین دلیل نیز در تصویر اصلی، بخشی از قسمت بالای سمت راست صفحه قابل‌رؤیت نیست. دلیل این امر تطبیق اندازه تصاویر باهم است که موجب شده است برای این بخش، داده‌ای در کار نباشد.

این پدیده بانام بمب مخفی شناخته می‌شود ولی دانشمندان مجبور شده‌اند تا به‌صورت آزمایشگاهی این مشکل را حل کنند که درنهایت نیز تصویر زیبای یادشده به‌دست‌آمده است. این ستون‌ها به نحوی هستند که نور به‌سختی از آن‌ها عبور می‌کند. هر یک از آن‌ها حاوی حباب‌های گازی بسیار بزرگی هستند که شاید روزگاری به ستاره تبدیل شدند. ستون‌های یادشده در خوشه کهکشانی عقاب قرار دارند و به یکی از جذاب‌ترین وجهه‌های رسانه‌ای نجوم تبدیل‌شده‌اند.

منبع: Gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا