علت عدم پخش تصاویر اسپیس ایکس مشخص شد

در طول چند سال اخیر شرکت‌های فضانوردی خصوصی به‌شدت فعالیت خود را افزایش داده‌اند و شاید بتوان مشهورترین آن‌ها را شرکت اسپیس ایکس  دانست. این کمپانی که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، یکی از خبرسازترین شرکت‌های جهان است و آخرین خبر تولیدشده به‌واسطه آن‌ها نیز عدم پخش تصاویر ارسال‌شده از فضا برای عموم بوده است.

این شرکت معمولا تصاویر دریافتی از ماهواره‌های خود را به  نمایش می‌گذاشت ولی از زمان  شلیک آخرین موشک فالکن این شرکت، هیچ تصویری به رسانه‌ها راه پیدا نکرده است که این امر موجب ایجاد سوال برای رسانه‌ها شده است. در همین راستا نیز مسئولان تسلا اقدام به ارائه توضیحاتی کرده‌اند که نشان می‌دهد این امر از دستان آن‌ها خارج بوده است.

بر اساس اعلان رسمی تسلا، سازمان مدیریت جوی اقیانوسی ایالات متحده آمریکا به‌تازگی از قانونی ۷ ساله استفاده کرده و از شرکت‌های خصوصی فضانوردی درخواست کرده است تا مجوزی خاص را کسب کنند. این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند برای ارسال تصاویر از فضا اقدام کنند و بدون داشتن آن، این کار غیرقانونی خواهد بود.

تسلا نیز در فرایند دریافت این مجوز قرار دارد ولی به علت ناگهانی بودن این تغییر در اعمال قانون  و زمان‌بر بودن صدور این مجوز، این شرکت قادر به پخش تصاویر فعلی خود نیست. این امر نشان می‌دهد که حتی در عصر فضا نیز بروکراسی اداری می‌تواند موجب عقب افتادن فرایند انتشار فناوری گردد و جتی آمریکا نیز از این کاغذبازی مستثنی نیست.

جالب است که سازمان مدیریت جوی اقیانوسی آمریکا اعلام کرده است که این قانون از سال ۲۰۱۰ قطعی و لازم‌الاجرا بوده است و این امر بسیار سوال برانگیز به نظر می‌رسد. موضوع اینجاست که اسپیس ایکس بارها اقدام به پخش ویدیو از فضا کرده است و این سازمان تا به امروز مشکلی با این مورد نداشته است. به  همین دلیل نیز از مدیر این سازمان درخواست توضیح شده است و او اعلام کرده است که تا کنون از ارسال تصاویر توسط اسپیس ایکس بی‌خبر بوده است.

 

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا