پایان تصادف در زمان دنده‌عقب رفتن

بسیاری از ما در زمان دنده‌عقب رفتن با تصادف‌های بسیار عجیبی روبرو شده‌ایم. این تصادف‌ها معمولا خطرات جانی در پی ندارند ولی هزینه‌بر بوده و آسیب‌های جدی به بده ماشین وارد می‌سازند. امروزه فناوری‌های مختلفی برای راحت‌تر کردن دنده‌عقب گرفتن بر روی خودروها قرار می‌گیرد که موجب راحت‌تر شده کار راننده‌ها شده است ولی خطر این تصادف‌ها هنوز به‌صورت کامل از بین نرفته است.

در این میان دانشمندان معتقدند که با استفاده از روشی خاص می‌توان این خطر را به میزان 80 درصد کاهش داد ولی این روش خاص چیست و چگونه اعمال می‌شود؟ پاسخ به این سوال در ادامه به شما ارائه خواهد شد.

فناوری دوربین دید عقب

این روش در کشور ما محبوبیت نسبتا خوبی دارد. در این روش یک دوربین بر روی قسمت پشتی خودرو نصب شده و موجب می‌شود که راننده بتواند زاویه کور دید خود از عقب خودرو را درون نمایشگر داخل وسیله نقلیه خود مشاهده کند. جالب است بدانید که در آمریکا و تا اواسط سال جاری، همه خودروهای جدید ملزم به استفاده از این دوربین خواهند بود.

فناوری حسگر اشیاء در عقب خودرو

این فناوری شامل استفاده از یک حسگر است که فاصله با اشیاء را تشخیص داده و با بوق زدن این فاصله را نشان می‌دهد. هر قدر که به سمت یک شیء نزدیک‌تر می‌شوید، سرعت بوق بالاتر می‌رود و به‌این‌ترتیب می‌توانید متوجه شوید که در آستانه تصادف با یک وسیله هستید. از سوی دیگر شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز از اعصاب خردکن بودن صدای بوق آگاه هستند و به همین دلیل نیز این صدا را با لرزش صندلی راننده تعویض کرده‌اند.

فناوری حسگر اشیاء در کناره خودرو

این فناوری مشابه فناوری قبلی است ولی حسگرها به‌جای عقب، کناره‌های خودرو را پوشش می‌دهند. این امر موجب می‌شود که دیگر نیازی نباشد همزمان همه‌جا را کنترل کنید و درزمانی که در یک محل پر رفت‌وآمد حضور دارید و می‌خواهید پارک کنید، حتی عبور عابر ین از فاصله نزدیک به کناره‌ها نیز به شما هشدار داده شود.

روش نهایی

این روش در حقیقت ترکیب سه راهکار قبلی است که موجب شده است تا رانندگان همزمان بتوانند زوایای کور خودرو را دیده، حس کرده و از آن‌ها آگاه باشند. این روش موجب می‌شود که تصادف‌های زمان دنده‌عقب رفتن به میزان 80 درصد کمتر شود. به‌احتمال فراوان به‌زودی شاهد استاندارد شدن این وضعیت در ساخت خودروهای جدید خواهیم بود.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا